Jaume Graus Responsable de l'editorial Fonoll, de Juneda

Aquesta situació ha enganxat el món editorial en el pitjor moment

Miquel Andreu - Aquest serà, segurament, el Sant Jordi més estrany que haurem viscut. Com el plantegeu com a editorial?
Jaume Graus - Aquest any no hi haurà ni parades ni llibreries obertes ni res de tot això. Mentre, la tendència ha estat fer coses per les xarxes, presentacions, xerrades, etc. Hi ha el problema de la venda, que no es pot fer per les llibreries, i cadascú aguditza l'enginy a la seva manera. Es tracta de poder vendre llibres, ja sigui comprats ara i entregats ara, o passat l'estat d'alarma.

M.A. - La distribució d'editorial a llibreria deu estar aturada.
J.G. - Hi ha una escletxa amb els quioscos. Com que obren per la part dels diaris, per aquí sí que tindrem distribució, ja ho veníem fent al centenar de quioscos que hi ha a la província de Lleida. Després hem engegat una campanya, iniciada entre l'editorial Comanegra i nosaltres, #SantJorDiferent i #AdoptaUnaLlibreria en aquest sentit. A vegades al sector editorial ens perdem discutint del sexe dels àngels, i al final algunes editorials hem tirat pel dret, perquè si no ho fa ningú passarà el que passa sempre, que ens ho prendrà Amazon i les grans plataformes, que ja ens ho prenen, eh, aquests no s'estan per discutir coses d'aquestes. Una de les fórmules que nosaltres plantegem, en la línia de les llibreries italianes, és que tu compres el llibre a l'editorial, perquè hi ha moltes llibreries petites que no tenen venda online, nosaltres oferim la plataforma que ja tenim muntada a Internet i la gent pot escollir la llibreria on ho recollirà o donar el 30% i nosaltres els ho liquidarem a l'acabar tot això. Des de que ho hem començat hem augmentat molt, al nostre nivell, les vendes per Internet, i ja hi ha 12 llibreries que rebran alguna cosa, cap dineral però com a mínim és la intenció. I si amb les altres editorials podem fer una campanya amb cara i ulls a les xarxes, esperem que algun efecte tingui.

M.A.- En aquests dies, i no sé si el 23 específicament, teniu pensada alguna presentació o iniciativa online?
J.G. - Sí, l'Anna Sàez presentarà segur abans del 23... Saps què passa, que volíem fer un calendari però és complicat, la gent teletreballa, té coses a casa i quasi que és més complicat fer-ho ara així que no abans. Hem fet molta cosa amb el llibre "Els altres catalans", un directe per Instagram amb l'autor, després enviem una il·lustració feta per l'autora Marta R. Gustems d'un llibre de poemes que es diu "A boca de fosc", tenim alguna cosa pensada amb Ramon Tremosa, alguna amb els de Lo lleidatà, etc. Ho estem movent. L'adaptació de la pàgina web també ens ha costat el nostre, treballar en aquestes circumstàncies amb informàtics que ho fan des de casa no és fàcil.

M.A. - A nivell de novetats en quin moment us ha enganxat? Quines cartes hauríeu jugat en un Sant Jordi normal?
J.G. - Haguéssim jugat amb l'Anna Sàez, haguéssim jugat amb "Els altres catalans (universals)", del David de Montserrat, que està sent un èxit malgrat la situació i que és de la nova col·lecció que fem amb La Mira. Són 30 catalans poc coneguts que han fet coses importants al món. A la part poètica també teníem coses.

M.A. - Algun projecte ha quedat avortat?
J.G. - Avortat intentarem que no, ajornat sí. Això ha passat en un moment que pel sector editorial és fatal. Havíem tret els llibres i no hem pogut fer cap presentació. Representa que dels llibres ens hem gastat tota la producció, els hem corregut, els hem dissenyat, els hem imprès i hem començat a fer la campanya de comunicació i els hem mig distribuït. Ens ho hem gastat tot, com aquell qui diu, finals de febrer sempre és el moment més baix, de menys liquidesa. Al quedar tot suspès, ja et pots imaginar la situació.

M.A. - Tot això trastocarà moltes coses, començant per l'economia, però creus que també canviarà hàbits de consum, la relació del lector amb els llibres?
J.G. - Segurament. Jo m'he quedat parat amb les compres per Internet. Era una cosa que nosaltres teníem però que mai hi havíem entrat molt; si fèiem 10 vendes en un mes ja fèiem prou. D'alguna manera s'ha demostrat que si hi estàs a sobre, si ho promous, si hi insisteixes, si ho cuides, la cosa t'obliga a espavilar-te. Diuen que el llibre electrònic aquests dies ha pujat bastant. A nosaltres algú ens ho ha demanat, quan abans no ens ho havia demanat mai ningú. Tampoc no hi havíem volgut entrar mai, entenem que la gràcia del llibre és l'objecte. Potser hi haurà una mica de canvi que farà que augmenti aquest vessant. També hi ha un altre tema, que ja ve d'enrere, que és el de la distribució. El món del llibre té una maquinària molt antiga, els llibreters sempre poden retornar el teu llibre, se'n fan molts i si no l'encertes... Coses així t'ho fan repensar. Dels llibres se'n parla molt a les xarxes però se'n ven molt pocs, als magatzems de les editorials n'hi ha molts, i als prestatges de les llibreries també. En aquest sentit, potser creixeran els micromecenatges en llibres, tindre una prevenda abans de fer-los, qui sap. Parlo sempre com a editorial petita, eh.

M.A. – Feu també una campanya enfocada a les Garrigues.
J.G. - Sí, ha costat, però es tracta de poder-nos ajudar la gent que més o menys està implicada en el Sant Jordi, i aprofitant també la pàgina web. La llibreria Quaderns de les Borges, el Quiosc de Juneda, el de Cervià, Talma pel tema de les roses i nosaltres intentarem que a nivell de Garrigues l'enviament a domicili sigui gratuït, per exemple, o poder anar a recollir el llibre a aquests quatre punts de venda, que rebran el 30%. Amb Talma, com que no poden vendre roses, hi haurà l'opció que pots comprar la rosa sola i donarem un val bescanviable per quan s'aixequi el confinament poder-la anar a recollir. La idea és que la gent gasti a les Garrigues, compri llibres de les Garrigues, compri roses a les Garrigues.