Eduard Àlvarez Palau Professor d’Economia i Empresa a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Tendir a una menor mobilitat potser no serà del tot negatiu

Barcelona, 1984. Tot i viure i treballar a Barcelona, l'Eduard vessa vincles junedencs per tots cantons. Ho són els padrins, els pares i la companya, i ell també participa de la vida associativa del poble. Doctor en Enginyeria i Infraestructures del Transport, màster en Direcció d'Organitzacions en l'Economia del Coneixement i, anteriorment, investigador postdoctoral a la Universitat de Cambridge, és especialista en logística, transports, urbanisme i ordenació territorial.

MIQUEL ANDREU - La crisi ha afectat tota la cadena productiva. Què creus que pot quedar més tocat quan passi això?
EDUARD ÀLVAREZ -
No ho plantejaria com "quan passi això", perquè vivim en un moment d'alta incertesa, un factor que ara les empreses de logística han d'internalitzar. Això vol dir reduir al mínim tota inversió que no sigui urgent, hi haurà poca innovació i poc sorgiment de noves activitats. Cap on es tendirà en les cadenes de subministrament? Crec que les alimentàries, que havien estat de les més globalitzades de totes, es reduiran i molta part anirà a mercat intern. És un producte que habitualment viatja en avions, els de càrrega continuen viatjant però també s'aprofitaven les bodegues dels de passatgers, i la capacitat, per tant, ha baixat molt.

M.A. - Contrasta amb un auge del comerç electrònic a nivell intern?
E.À. -
És un canvi en els canals de comercialització i distribució. Si fins ara tendíem a anar nosaltres a la botiga i emportar-nos el producte, ara que això no és viable s'utilitzen el telèfon i Internet. No sabem com acabarà afectant, però per comerç electrònic no hem de pensar només en Amazon, hi ha moltes iniciatives locals, cooperatives de consumidors, petits productors que venen a través de grans plataformes o iniciatives com la recent #LlibreriesObertes. 

M.A. - Veurem més furgonetes amunt i avall recollint i repartint paquets?
E.À. -
Evidentment. Ara bé, una furgoneta que reparteix amb un esquema d'entregues ben planificat és més eficient que el mateix nombre de consumidors anant a buscar el producte en cotxe a la botiga. El problema és quan l'entrega no pot ser ben planificada perquè la quantitat de comandes no ho permet i es fan viatges amb pocs paquets, o quan hi ha viatges fallits perquè el client no hi és. Això ara no passa, tothom és a casa.

M.A. - Interioritzarem una mobilitat diferent?
E.À. -
Els epidemiòlegs parlen de desconfinament gradual, amb períodes alternats, fins que es trobi la vacuna. Si és així, arribarem a mig 2021 amb una mobilitat que encara no serà normal. A escala de poble, per a la majoria de gent no suposarà un gran canvi, perquè els desplaçaments són a peu o en cotxe, però en els viatges interurbans, sobretot de col·lectius de poder adquisitiu més baix, que van amb bus o tren, sí que es poden veure més afectats, perquè es reduiran les places i molta gent tindrà problemes per anar a treballar. Aplicacions com BlaBlaCar, de compartir cotxe, probablement deixin d'operar durant un temps. Hi ha una app feta a Barcelona que treballa per introduir el factor espaiament social. Fins ara, la gent que tenia diners prioritzava minimitzar temps en el trajecte i la gent que tenia menys recursos, minimitzar el cost; ara la distància també és un actiu. Per tant, algunes pautes de mobilitat poden canviar. També crec que es mantindrà el teletreball tant com es pugui i es flexibilitzarà l'entrada i sortida de la feina, coses per les quals es batallava. Fa anys que vivim un creixement exponencial del nombre de viatges, potser tendir a una menor mobilitat no serà del tot negatiu.

M.A. - En turisme canvia tot l'escenari.
E.À. -
En un país en què entre el 10 i el 20% del PIB ve del turisme, tenir limitats els viatges internacionals fa que hi hagi una part molt gran de la mobilitat que es donava habitualment que ara no es donarà. Aquest és un tipus de mobilitat que normalment opera amb mitjans privats, és a dir, la gran majoria són grans turoperadors que organitzen viatges per a un gran nombre de persones, que van a recollir a l'aeroport amb un trànsfer, els mouen amb un bus discrecional, etc. Tot això no hi serà. A més, tot aquell turisme low cost que es mou en transport públic tampoc hi serà. El que sí que hi pot haver, en aquests desconfinaments intermitents, és aquell turisme que ve d'Espanya o d'Europa amb cotxe, caravana o tenda. Aquests crec que a mitjà termini es podran mantenir. També hi ha l'altre punt de vista, els catalans tenen molta tendència a viatjar, sobretot internacionalment, i tots aquells que no puguin fer el viatge internacional segurament el faran nacional, hi haurà molt més viatge de proximitat.