COMARCA
- Maials

Maials aixeca el teló de les fires de l'oli

(foto: Arxiu)

Està establert que la Fira de l’Oli Verd és el tercer cap de setmana de novembre. Enguany, al caure Tots Sants en diumenge i considerar-se aquell el primer del mes, el certamen arriba aviat, els dies 14 i 15. Uns dies amunt o uns dies avall, ja fa 18 anys –sense comptar les històriques fires agrícoles i ramaderes– que Maials és el primer poble a presentar públicament en una fira els fruits de la campanya, iniciada tot just ara; va ser el 26 d’octubre que la cooperativa va donar permís per començar a collir. L’oli que trobaran els visitants, per tant, és ben recent.

Producte molt sa
A diferència de l’any passat, quan la plaga de la mosca es va fer notar força a les Garrigues, aquest any no n’hi ha hagut i l’oli que sortirà serà “un producte molt sa”, afirma Josep Segura, president de la cooperativa de Maials. De fet, l’afectació de l’any passat tampoc es va notar gaire aquí, ja que es va reaccionar a temps per preparar els arbres amb els tractaments corresponents. Quant a qualitat, “és difícil catalogar la de tota la campanya, perquè en qüestió de pocs dies va tenint variacions en funció de l’oliva que va entrant”, diu Segura, però una cosa és clara i innegociable: l’excel·lència del verge extra, la categoria superior dels olis d’oliva, el segell comarcal de qualitat.

El reg com a garantia
Allò que, d’una banda, ha evitat l’aparició de la mosca, –poca pluja i humitat–, de l’altra farà minvar la producció. Fa unes setmanes, les previsions de la campanya eren molt bones, però ha faltat una última ruixada a temps del cel per poder garantir una bona collita al secà. Malauradament, no ha estat així i d’aquesta part de terme, que més o menys representa la meitat de la superfície oleícola, no en podran sortir els quilos d’oli que s’esperava. Amb tot, a la zona que rega el sistema Segrià Sud –reg de suport– la productivitat hi és més alta i genera més quilos, de manera que, al final, un mínim de 700-800 tones d’oli sempre estan garantides. És una mica menys que l’any passat, quan es va arribar al milió de quilos, i que en fa dos, quan la campanya va ser realment extraordinària. Caldrà veure, també, l’afectació que pugui haver causat l’aiguat d’última hora del 2 de novembre.

Més interès i coneixement
Podria passar que en cada Fira de l’Oli Verd aparegués la mateixa gent, clients habituals i visitants de l’entorn. Però, tot i que aquest perfil hi és –i molt necessari–, els organitzadors han notat també que cada any hi ve gent nova, i gent nova que s’interessa pel món de l’oli en general, pel procés d’elaboració, per la puresa, per les propietats i també per l’oli nou que, tot i no atreure tots els paladars, cada vegada és més conegut i més valorat pel seu gust particular. Aquest interès creixent es veu, per exemple, a les portes obertes amb visites guiades que es fan a la cooperativa durant els dies de Fira. “Cada cop més, la gent pregunta, té inquietuds, vol aclarir dubtes”, diu el president de l’entitat. “Dóna satisfacció veure que creix l’interès i es va agafant cultura de l’oli.”