COMARCA
- Almatret

Un pas més per treure Almatret del cul-de-sac viari

Feia dos anys i mig que no hi havia novetats en la tramitació.

La Ponència Ambiental del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, reunida el 25 d'abril, ha aprovat la declaració d'impacte ambiental de la carretera que ha d'unir Riba-roja d'Ebre amb Almatret i la Granja d'Escarp, de manera que Almatret obriria una connexió a nord i a sud que li permetria sortir del cul-de-sac en què es troba actualment, ja que el poble només té entrada i sortida a través de Maials.

L'aprovació de la declaració d'impacte ambiental suposa que el pla per construir la carretera pot tirar endavant i continuar amb la licitació del projecte executiu. La nova carretera, històricament reivindicada pels tres municipis, els unirà a l'A-2 i a l'AP-2 i tindrà un recorregut de 27 km i una amplada de vuit metres, amb una inversió estimada de 40 milions d'euros. L'alcalde d'Almatret, David Romaní, explica que "l'Ajuntament fa molts anys que lluita per aquesta carretera, que representarà una extraordinària millora respecte a la situació actual d'aïllament, en què només tenim una única via d'entrada i sortida, l'LV-7046".

Anys aturat

Aquest pas del Departament de Territori i Sostenibilitat arriba dos anys i mig després que la mateixa Generalitat tragués a informació pública els estudis informatiu i d'impacte ambiental de la mateixa via [v. SomGarrigues, núm. 384]. Aleshores ja representava desencallar una situació que s'arrossegava des dels anys 80. Des del 1987, concretament, se n'han fet diversos estudis sobre el traçat i el 1997 es va inaugurar el pont de formigó de Riba-roja per sobre del riu Ebre.

La infraestructura formava part del Pla d'Emergència Nuclear de Tarragona (Penta) per enllaçar la zona amb una sortida cap al nord en cas d'accident nuclear. Al pont és on havia de començar la nova carretera, però fa 20 anys que desemboca en un camí de terra i la comunicació entre Riba-roja i Almatret o la Granja d'Escarp s'ha de fer per la C-12 (Eix de l'Ebre) fins a Maials i l'LV-7046 a partir de Maials, un itinerari de quasi 50 km. La manca de consens sobre el traçat havia estat el factor determinant que impedia engegar l'obra. Tot i que el consens es va assolir el 2014, l'Administració ja no va fer nous passos per reprendre el projecte, fins ara.