COMUNICACIÓ
- Redacció

El Govern deixa les Garrigues fora de la xarxa de Rodalies de Lleida

El conseller Calvet proposa doblar el nombre de trens diaris per sentit entre Cervera i Lleida de 6 a 12, mentre que entre Lleida i Vinaixa només es passaria de 5 a 6. Calvet, a més, promet un bus exprés que ja estava previst pel 2015. 

(foto: arxiu)

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, ha anat aquest divendres a Lleida a presentar públicament el futur sistema de Rodalies de Lleida, l’única capital de província que encara no en té. La nova proposta, però, que començaria a funcionar l’any 2024, preveu molt pocs canvis per a les Garrigues. A nivell ferroviari, l’objectiu de la conselleria és posar en marxa només un tren més al dia per sentit a la línia R14, la que connecta Lleida, Juneda, les Borges Blanques i Vinaixa, de manera que passaria dels 5 d’ara a 6.

En canvi, per a la línia de Lleida a Mollerussa, Tàrrega i Cervera, la proposta del conseller és doblar el nombre de serveis actuals i passar dels 6 per sentit al dia a 12. Aquesta línia, l’actual R12, a més, passaria a ser gestionada per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), es transformaria en RL3 i RL4 i formaria un sistema integrat junt amb la de Lleida a la Pobla de Segur que passa per Balaguer. Actualment, des de l’any 2016, entre Lleida i Balaguer hi ha 10 trens diaris per sentit, cosa que n’ha multiplicat el nombre d’usuaris. 


(foto: dept. Territori)

Greuge endèmic
El bandejament de la línia ferroviària de les Garrigues en la xarxa de trens al voltant de Lleida no és nou d’ara. El Pla de Transport de Viatgers de Catalunya 2008-2012 ja no preveia cap mena d’actuació a la línia Lleida-Tarragona i centrava tots els esforços en l’estrena de l’AVE. L’any 2013, quan es va signar un nou contracte de Rodalies entre la Generalitat i el Ministeri de Foment pel 2014-2015, es va parlar de la possible creació d’una xarxa de Rodalies a Lleida, però l’aleshores secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, en base a la demanda existent, ja es va referir només a la línia Lleida-Cervera.

Posteriorment, l’any 2016, amb Rodalies encara per fer, la Generalitat va augmentar freqüències a la línia Lleida-Balaguer, va posar-hi trens nous i va anunciar més trajectes per la Lleida-Cervera. Per la línia Lleida-Borges-Vinaixa, de nou, no hi va haver cap anunci.

Un bus exprés que va tard
A part d’un tren més per sentit al dia, el conseller Calvet també ha parlat avui del transport col·lectiu per carretera. En aquest sentit, s’ha referit a la implantació de dues línies de bus exprés, Almacelles-Lleida i Borges-Lleida; aquesta última, però, és una promesa anunciada l’any 2014 i que havia d’entrar en funcionament el 2015. Aquell any, amb el conseller Santi Vila al capdavant del departament, es van anunciar tres serveis d’aquest tipus (Cervera, Alfarràs i les Borges). L’únic que no es va arribar a fer, i avui encara es troba en fase d’estudi, va ser el de les Borges.

D’altra banda, Calvet ha exposat també la intenció de crear sis noves estacions de bus a Ponent, una de les quals la de Juneda, la redacció del projecte de la qual la va adjudicar el departament l’any 2015. Finalment, la conselleria preveu posar noves marquesines de bus a Castelldans, Sunyer, Torrebesses i els Torms.