AGRICULTURA, ECONOMIA
- Redacció - A.G.

El sector agrari a les Garrigues té cada vegada més assalariats i menys autònoms

En els últims sis anys, el nombre d’afiliats al règim d’autònoms que treballa al camp ha anat disminuint, mentre els que ho fan per compte d’altri representen un de cada tres.

(foto: Xavi Minguella)

El camp garriguenc viu temps de transformació, amb un canvi progressiu de la fisonomia paisatgística -finques més grans, noves formes de cultiu- i un protagonisme creixent de les empreses com a titulars de les explotacions. I això va associat a un augment de treballadors assalariats. Segons les dades de l'Institut d'Estadística de Catalunya, els treballadors per compte d'altri encara no són majoritaris a la comarca, però el seu pes ha crescut un 23% en els últims sis anys i han passat de ser un de cada quatre afiliats dins el sector a ser un de cada tres. En xifres absolutes, freguen els 400 empleats a les Garrigues administratives.

Mentrestant, l'agricultura va perdent autònoms. A la comarca administrativa s'han reduït en un 15%. En sis anys hi ha hagut 135 baixes, fins a situar-se als 735. El dels autònoms continua sent el model majoritari al camp garriguenc, però la tendència és a anar perdent pes. L'any 2010, l'autònom representava el 80% dels treballadors agraris.

On encara hi ha més autònoms
Malgrat aquestes tendències, el gruix d'autònoms a les Garrigues continua concentrant-se al sector agrari. Un 40% del conjunt d'afiliats al règim d'autònoms treballa a l'agricultura, unes dades que situen les Garrigues com la comarca de Catalunya on més autònoms es dediquen al camp. Tot al contrari que el sector serveis, que emplea molta gent a la comarca però que, amb un 39%, és el lloc del país on hi ha menys autònoms en aquest àmbit i més empleats. Al Segrià, el Pla d'Urgell i l'Urgell els autònoms al sector serveis superen el 50%.