MOBILITAT
- Redacció

El govern espanyol preveu construir un nou tram d'alta velocitat a través de les Garrigues

El ministre Óscar Puente ha presentat avui el pla AV350, amb el qual es vol aconseguir unir Madrid i Barcelona en menys de dues hores amb tren.

(foto: ACN)

El govern espanyol planeja construir un nou tram ferroviari d’alta velocitat que uneixi Lleida amb Barcelona de manera directa, sense passar per Tarragona, i que creuaria les Garrigues. Així ho ha exposat aquest matí el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, en un esmorzar informatiu organitzat per l’agència Europa Press a Madrid. 

Puente hi ha presentat el pla AV350, segons el qual es vol passar dels actuals 300 km/h de velocitat màxima que tenen els serveis comercials a 350, un salt que situaria Espanya com l’únic país del món en circular a aquesta velocitat, junt amb la Xina, on ja s’està fent.

El plantejament del govern espanyol és començar per la línia Madrid-Barcelona, que és la que des del 2006 creua les Garrigues pels termes de Juneda, les Borges, l’Albi, Vinaixa i Tarrés, per la saturació que assegura que hi ha. En aquesta línia s’ha passat de 2,2 milions de viatgers anuals als 15 i ha esdevingut el principal mode de transport entre Madrid i Barcelona, molt per sobre del pont aeri. Augmentar la velocitat, segons el ministre, permetrà deixar la via lliure durant més temps i, per tant, oferir més serveis per absorbir la demanda, a més de retallar el temps de trajecte a menys de dues hores entre Madrid i Barcelona.


En color lila, el nou tram que es vol fer.

Un dels obstacles que troba l’executiu espanyol per assolir aquest objectiu és l’augment de volum de trànsit que es generarà a la costa amb la posada en funcionament del Corredor Mediterrani, que es preveu entre el 2027 i el 2028. I aquí és on sorgeix la proposta de construir un nou tram que eviti Tarragona i vagi directe de Lleida a Barcelona, de manera que “hi haurà trens que continuaran passant per Tarragona i altres que de Lleida aniran directes a Barcelona”, ha explicat Puente. “Això ens permetrà dotar aquestes dues capitals d’un servei Avant molt competitiu”, ha assegurat.

El traçat concret d’aquest nou tram, però, encara no s’ha fet públic, tot i que al mapa que ha fet servir el ministre en la seva intervenció, els dos recorreguts se separarien a l’alçada d’Artesa o Puigverd i el nou passaria per les Borges Blanques, seguiria per l’interior i desembocaria a la Sagrera, on es crearia una nova estació barcelonina d’alta velocitat. Seria un tram d’uns 100 quilòmetres i amb un cost de construcció “important”, ha dit el ministre. Aquesta nova estació de la Sagrera s’afegiria a l’actual de Sants i a una tercera que es vol fer a l’aeroport del Prat.

Noves travesses
Actualment, el traçat de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona ja permet anar a 350 km/h, però les proves que es van fer anys enrere van detectar que les pedres de la via es projectaven cap amunt i podien danyar els combois. Per poder anar a 350 km/h es canviarà el sistema de travesses, cosa que podria tardar uns tres anys. De moment, aquesta setmana sortirà a licitació l’estudi de viabilitat de tot el projecte, la primera de les quatre fases que té el procés.