ENERGIES, RESIDUS
- Redacció / Torregrossa

Urbanisme dóna el vistiplau a l’ampliació de la planta de compostatge de Torregrossa per afegir-ne una de biogàs

Passaria d’una capacitat de tractament de 66.000 tones anuals a 120.000. L’Ajuntament vol vetllar pel tipus de residus que hi entren i presentarà al·legacions en aquest sentit. Tem, també, que es compliqui la circulació pel camí on hi ha la planta.

(foto: Xavi Minguella)

La Comissió d'Urbanisme de Lleida ha aprovat aquest novembre de forma inicial el Pla Especial Urbanístic (PEU) per ampliar la planta de compostatge de Torregrossa i incorporar-hi una nova planta de biogàs. Les instal·lacions es troben a uns 2 km del poble, en un camí de terra, i són propietat de l'empresa Gestcompost Cat, que fins ara hi tracta dejeccions ramaderes i residus orgànics amb un procés de compostatge aerobi. Hi entren, bàsicament, fems i gallinassa, llots de depuradora i restes de poda, que es descomponen i fermenten a l'aire lliure fins a convertir-se en compost per a l'agricultura.

Amb el nou projecte, l'empresa vol construir una planta annexa per fer-hi digestió anaeròbica (sense oxigen), de la qual s'obtindria biogàs i una biomassa anomenada digest que es faria servir a la planta de compostatge actual. Una part del biogàs seria energia tèrmica per la mateixa instal·lació i una part s'injectaria a la xarxa com a biometà. El projecte suposa passar de les 66.000 tones de tractament actuals a 12.000 i ampliar el ventall de residus a tractar.

En aquest sentit, l'Ajuntament de Torregrossa es vol assegurar que no hi entrin residus que no estiguin autoritzats i per això prepara al·legacions a l'aprovació del PEU, que es poden presentar fins a finals de desembre. El consistori també tem que l'ampliació compliqui la circulació pel camí on hi ha la planta.

Fins a finals del 2023, l’actual planta peertanyia a l’empresa Audax, que uns anys enrere havia estat condemnada a fer-hi millores per haver contaminat una finca adjacent.