Opinió

Editorial

El tren de la vergonya

L'Ajuntament de les Borges recull signatures per demanar que el tren s'aturi a l'andana contigua a l'estació, atès que des que ho fa a l'andana central s'obliga els usuaris a anar a tombar pel pas sobrevia i a caminar un centenar de metres, sovint carregats i amb les dificultats associades si tenen la mobilitat reduïda. La proposta és benintencionada però l'èxit de l'acció potser més aviat requereix un cop sobre la taula a més nivell. En tot cas, el problema posa en relleu el drama del transport ferroviari convencional per a viatgers que s'arrossega des de fa no pocs anys. 

Quan, a l'any 2000, l'obra del tren d'alta velocitat va començar a semblar una realitat, davant la reivindicació dels ajuntaments signants de l'anomenat Manifest de Poblet, l'Estat es va comprometre a reforçar la línia convencional. Això, a la pràctica, va quedar en un arranjament cosmètic de les estacions i, ans al contrari, unes quantes van quedar sense personal. El dèficit enorme i crònic de l'alta velocitat espanyola segur que és una de les raons que impedeixen dedicar recursos al tren de tota la vida, que és el que fa servir el comú de la gent per desplaçar-se. 

A les Borges, l'estació ho té difícil per atreure viatgers. Ara fa 150 anys, quan es va construir, el punt on s'ubicava un equipament en relació amb els seus usuaris no era un factor gaire decisiu, però avui és un factor determinant, raó per la qual l'estació d'autobusos de la mateixa població té la massa d'usuaris que toca. En tot cas, l'altre factor més rellevant encara, la freqüència de combois, continua als nivells de fa 30 o 40 anys: 5 trens d'anada i 5 trens de tornada. Aquesta és la veritable i urgent reivindicació. I això depèn només de la Generalitat, que manté aquesta línia com l'única de Ponent sense cap millora d'horaris i freqüències. La línia de Balaguer, on sí que s'ha fet, demostra que una millor oferta multiplica la demanda. Certament, caminar 200 metres extra és un problema, però el veritable problema és haver-se de traslladar a un quilòmetre del poble per a una oferta tan miserable.