Opinió
Jordi Capdevila

Jordi Capdevila

Consumisme en estat pur

El conegut com a Black Friday va néixer als Estats Units, se celebra l'endemà del dia d'Acció de Gracies, és a dir, l'endemà del quart dijous del mes de novembre. Va arribar al continent europeu per servir d'introducció a les compres nadalenques i el 2011 es va començar a implantar a l'estat, any en què va canviar la normativa que regula les promocions i períodes de rebaixes. Fins aquell moment existia un calendari de descomptes regulat i estava prohibit oferir-los fora de les dates marcades per la llei, però tot això va canviar, i ara, els descomptes, siguin reals o no, hi són durant gairebé tot l'any.

El que va començar sent com un divendres de rebaixes, s'ha anat ampliant a tot el cap de setmana, i en molts casos, s'avança una setmana o més. El circ del consumisme va arribar fa uns anys i està clar que seguirà fent funcions a tort i a dret mentre la societat segueixi anant cap al camí que va. Si ens creiem sempre el que ens volen vendre no podrem actuar amb fidelitat als nostres desitjos i necessitats reals, sempre anirem a remolc dels poderosos. Hem de ser capaços de discernir entre el que és beneficiós per nosaltres i quan ens venen la moto. No estic dient que totes les rebaixes del Black Friday siguin mentida, però sí que hi ha molta rebaixa trampa i encriptada, s'ha d'anar en compte.

La tàctica de fomentar el consumisme cada vegada està més estudiada i ben executada perquè la gent es convenci que realment ha de comprar en aquell moment. Les noves tecnologies, sens dubte, són una eina clau en la promoció i propaganda i depèn de la intel·ligència de la gent caure o no en el parany del consumir per consumir.