Opinió
ADPN La Banqueta

ADPN La Banqueta

Crisi de subministrament o oportunitat per a un consum conscient?

Mai en la història contemporània ens havíem trobat en un escenari de bloqueig del transport internacional com enguany. L'escenari post-Covid-19 ha deixat una forta empremta en l'activitat logística. Fàbriques aturades que no han estat capaces de posar-se al dia, manca de contenidors marítims per a l'exportació, congestió de les principals terminals portuàries internacionals i uns nòlits fins a deu vegades superiors a l'habitual. Tot això ha desencadenat una crisi de subministrament que ens aboca a l'escassetat de matèries primeres, productes semielaborats i productes acabats a escala global.

Tot això no seria notícia si no ens trobéssim a les portes de Nadal. És possible que molts lectors i lectores hagin experimentat problemes per adquirir els regals desitjats pels canals habituals i hagin optat pel comerç electrònic. En termes operacionals, pot semblar una bona alternativa. Permet agilitzar compres i estalviar temps, però això no està exempt d'externalitats. Per una banda, impacta sobre la facturació de les botigues de proximitat envers els grans marketplaces (Amazon, AliExpress, etc.). Per altra banda, requereix un complex entramat logístic per fer arribar la paqueteria a domicili. I, finalment, la facilitat de compra ens pot conduir a un creixent consumisme generalitzat.

Cal, doncs, prendre consciència i actuar en conseqüència. Assegurar-nos que realment necessitem allò que comprem és el primer pas. Intentar comprar proximitat és el segon, ni que calgui ser previsors i ajustar algunes preferències de consum. Però si tot i així acabem comprant en línia, es recomana: comprar directament als webs de les botigues locals, agrupar comandes per reduir lliuraments, optar per lliuraments en punts de conveniència, donar opcions alternatives de lliurament (per exemple, casa d'un familiar) i, sobretot, reciclar tot l'embalatge que acompanya els productes.