Amb el títol, El patrimoni com a eina educativa al servei del desenvolupament territorial, la secció de Sociologia i Educació de l'IEI va iniciar un projecte col·laboratiu que es va haver d'aturar a causa de la Covid-19 i que com altres projectes es va reprendre amb trobades online i presencials reduïdes. El Centre d'Estudis de les Garrigues és un dels actors convidats. Per als que treballem per preservar i divulgar el que tenim al territori no es podia resumir millor allò que fem i ens va engrescar i esperançar que el projecte fes evident que l'estima del patrimoni comença al món local i comença per nosaltres mateixos.
Aquest projecte està referit en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), adoptats per les Nacions Unides el setembre del 2015, amb el compromís de seguir l'agenda 2030, amb disset objectius per transformar el món en els propers quinze anys. Uns objectius que volen ser a l'ADN de qualsevol institució, iniciativa o activitat, i que ens han de permetre anar tots a l'una per arribar junts.
Una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, i promoure oportunitats d'aprenentatge durant tota la vida per a tothom és l'objectiu número 4, que ens ha de garantir que l'accés a l'educació sigui per a tothom. Preservar i divulgar la cultura són fins en ells mateixos, a la vegada que són el mitjà per a la consecució de molts altres ODS. I un element impulsor i facilitador de la consecució dels objectius per un desenvolupament sostenible és el patrimoni cultural, allò que rebem del passat, vivim al present i que transmetrem a generacions futures.
Les institucions educatives i les institucions culturals tenen els mateixos objectius de desenvolupament sostenible, només cal que els sintonitzin, i que l'aprenentatge durant tota la vida per a tothom tingui en el patrimoni local una eina que engresqui escoles i institucions per fer ús i gaudi d'allò que és casa nostra i d'allò que som nosaltres.
Anna Torres