Opinió
Jordi Capdevila

Jordi Capdevila

Les cabanes de volta com a turisme

Qui no ha sentit a parlar de les bombolles amb vista al cel, de les cabanes als arbres o dels jacuzzis amb vistes al mar i a la muntanya? Són moltes les varietats turístiques les que podem trobar avui en dia, però sempre ho veiem com opcions llunyanes, apartades del nostre territori. Però, per què no és bona opció aprofitar els nostres paisatges i les construccions tradicionals com una oportunitat de turisme per a les Garrigues? Les ocasions hi són, però falta que les administracions siguin més col·laboradores i la gent d'aquí tingui les idees oportunes per explotar les nostres joies. L'oli és un dels béns més preuats de la comarca, no obstant això, hi ha altres aspectes a reeixir. 

El paisatge d'oliveres i d'ametllers que trobem a bona part de la comarca junt amb les seves cabanes de pedra, majoritàriament de volta, però també altres construccions que conserven l'esperit d'allò més tradicional i autèntic, són un valor per a conservar, restaurar i explotar. No s'hauria de permetre que aquestes construccions dels nostres avantpassats es perdin i quedin en l'oblit, seria una errada històrica.

Per això aplaudeixo la iniciativa pionera de Cervià de les Garrigues i de Tarrés, que tenen la voluntat d'adequar cabanes de volta per a turistes amb l'objectiu de donar una segona oportunitat a aquestes edificacions tan singulars i característiques de la nostra terra, la qual cosa també suposarà una oportunitat per combatre el despoblament rural, ja que generarà llocs de treball, i a més, la comarca podrà atreure turistes que podran conèixer el nostre territori, i així, els pobles de la zona en sortiran beneficiats. 

Amb el decret de turisme que dona llum verda als ajuntaments a fer ordenances per poder tirar endavant projectes d'aquest tipus i amb l'aprovació per part de la Generalitat de l'estatut de municipis rurals el panorama ha canviat i sembla que hi hauran més ajudes i facilitats per poder fer realitat tot això La importància de preservar l'essència d'aquestes cabanes i els seus trets més especials és cabdal per poder traslladar la identitat del nostre territori a la gent que el visiti, sempre dins d'un entorn respectuós amb la naturalesa garriguenca.