COMARCA
- Castelldans , L'Albi , Les Borges Blanques , Vinaixa

Detenen 10 persones presumptament relacionades amb els robatoris a l'autopista

Agents dels Mossos d’Esquadra de la Unitat Central de Multireincidents han detingut 10 persones, entre les quals tres menors, com a presumptes autores dels delictes de pertinença a organització criminal, robatoris amb violència i intimidació, furts, falsificació de document públic, delictes contra la seguretat del trànsit, danys i atemptat als agents de l’autoritat. Les detencions van tenir lloc l'11 de juliol després d'una persecució pel terme de les Borges Blanques.

Els detinguts es dedicaven, presumptament, a sostreure vehicles de gran cilindrada per poder cometre furts i robatoris amb violència a les autopistes catalanes, principalment l’AP-7, l’AP-2 i la C-16. Aquest tipus de robatoris és d'implantació recent en el cas de l'AP-2, via que creua les Garrigues, i dels quals en vam parlar al núm 372 del periòdic, al mes de maig

El 'sistema peruà' com a modus operandi
El modus operandi que feien servir era gairebé sempre el mateix: circulaven amb un vehicle de gran potència, prèviament sostret, per una autopista. Un cop localitzaven un turisme amb matrícula estrangera, s’hi apropaven per darrere i li llençaven una pedra. Acte seguit, es posaven en paral·lel i els indicaven que s’aturessin al voral per comprovar els danys que poguessin tenir.

En baixar del cotxe, els delinqüents que anaven amagats als seients del darrere sortien sense ser vistos i, aprofitant el nerviosisme de les víctimes, sostreien efectes personals de dins del cotxe. Si en alguna de les ocasions eren descoberts, la policia assegura que no dubtaven en fer servir la violència.

Estructura de l'organització
L'organització criminal, sempre segons fonts policials, estava formada per una bateria delictiva que s’encarregava de cometre materialment els robatoris a les autopistes. A banda, també existia un aparell logístic format per membres de la família del líder, la qual cosa dificultava la tasca dels investigadors. Aquest aparell logístic s’encarregava de traslladar la bateria amb vehicles legals i canviar les plaques de matrícula dels vehicles que acabaven de sostreure.

Tenien les funcions clarament diferenciades, ja que cada membre de l'organització desenvolupava un rol concret. La figura del copilot que parlava amb les víctimes dels cotxes als quals llençaven la pedra era sempre una dona, de la mateixa forma que els encarregats de fer el canvi de les plaques de matrícula eren sempre menors d’edat.

Persecució a la zona de l'Aranyó
A mesura que la investigació anava avançant, es van relacionar els delinqüents amb més de 80 robatoris comesos en autopistes. Entre els objectes sostrets, els sis vehicles que havien robat i el valor dels danys, havien causat unes pèrdues per valor de més de 240.000 euros.

L'11 de juliol, els Mossos van detenir les 10 persones integrants de la organització criminal, quatre de les quals després de fugir temeràriament de l’operatiu policial per camins i camps del voltant de les Borges, a la zona del mas de l'Aranyó. Aquella mateixa nit, els detinguts havien comès diversos fets delictius, entre els quals un robatori amb violència a unes víctimes franceses a qels hi van sostreure la bossa de mà amb diferents objectes i 400 euros en efectiu. [VÍDEO de la persecució]

Els Mossos destaquen l’alt grau de reincidència, ja que era el tercer cop que els detenien en els darrers quatre anys. Les dues detencions anteriors havien estat per haver comès més de 130 robatoris.

Un cop la Jutgessa del Jutjat d’Instrucció 18 de Barcelona va escoltar la declaració dels detinguts, tres d’ells –inclòs el líder de la organització– van ingressar a presó mentre que els restants van quedar en llibertat amb càrrecs.