COMARCA
- Les Borges Blanques

Tres dies d'aparador comarcal

S’ha tornat a collir, s’ha tornat a premsar i s’ha tornat a embotellar. Ara toca ensenyar-lo, explicar-lo i vendre’l. Un hivern més, el cicle de l’oli torna a trobar-se, al mes de gener, amb la mirada posada a l’aparador. I aquest, a la comarca, és la Fira de l’Oli Qualitat Verge Extra i les Garrigues, que se celebra el 16, 17 i 18 de gener a les Borges Blanques. Molts pobles han celebrat ja, o celebraran, la seua jornada oleícola, però és la d’aquest cap de setmana la que atreu més visitants i acull més expositors.

Bona campanya
La d’aquest any es presenta com una campanya satisfactòria. I són dos anys consecutius, almenys, en què no s’han de lamentar estralls climatològics de cara als nivells de producció. Part d’aquesta la trobarem aquest cap de setmana als prestatges de la vintena de molins i cooperatives presents al certamen.

Més enllà de l’oli
Però la Fira no és només vendre un producte, sinó tot allò que l’envolta i hi està relacionat: paisatge, cultura, patrimoni, salut. Uns actius que a les Garrigues encara tenen camp per córrer a l’hora de ser difosos, coneguts i interioritzats pel conjunt del país.
En aquest sentit, prèviament a l’obertura del certamen, s’han estat duent a terme un seguit de presentacions, enguany un total de cinc, a diferents espais de pobles i ciutats. La primera va ser a Andorra quasi tres mesos enrere, el 25 d’octubre, en el marc de la 36a Fira d’Andorra la Vella, on es va signar un conveni de col·laboració per a la promoció turística institucional entre els dos organismes organitzadors. El Consell Comarcal va aprofitar, a més, per a presentar els cinc nous paquets turístics combinats amb què es vol atreure visitants a les Garrigues.
La segona presentació va ser el 17 de desembre al Centre Comarcal Lleidatà de Barcelona, on es van donar a conèixer els encarregats d’inaugurar i clausurar la Fira, el conseller Felip Puig i el cuiner Carles Gaig, respectivament. A la tercera presentació, que es va fer també a la capital catalana al cap de tres dies, es va lliurar el Premi Cultura de l’Oli 2015 a l’Acadèmia Catalana de Gastronomia i es van tornar a presentar els cinc paquets turístics comarcals.
Finalment, el 8 de gener, l’escenari de promoció de la Fira va ser l’Auditori Enric Granados, de Lleida, on es va presentar l’agermanament amb el sector de la fruita, un vídeo promocional de la comarca i la incorporació de la mascota firal Oliveta davant una àmplia representació política i institucional. El 13 de gener, el castell de l’Espluga Calba va acollir encara un últim acte de presentació, que va servir també per a reconèixer la trajectòria de l’empresa Olis Salvador Farré “Chicó”, de les Borges, amb tres generacions dedicades a l’oli.

Més de 6.300 m2
Com és habitual, el centre neuràlgic de la Fira són els dos pavellons de les Borges. D’una banda, el Pavelló de l’Oli, que acull productors d’oli i expositors del sector, l’Espai Gastronòmic –enguany reubicat–, l’Espai Bar i d’Hosteleria i una zona habilitada com a plató audiovisual. De l’altra, i connectat amb aquest hi ha el Pavelló Comercial, on el protagonisme el tenen altres productes agroalimentaris, associacions, empreses i institucions. A aquests dos recintes cal sumar-hi la carpa exterior i la zona de maquinària. En total, més de 6.300 m2 de superfície d’exposició i 150 estands, que a mig desembre s’aproximaven al 100% d’ocupació.

Internacionalització
Un objectiu d’aquest any és reforçar el vessant comercial, especialment en la dimensió internacional. Així, s’ha organitzat una trobada entre agents distribuïdors de països europeus com Alemanya i Suïssa i productors locals per a establir relacions comercials.

Orígens en el bestiar
Els orígens del certamen cal buscar-los a la Fira de Sant Antoni, que històricament se centrava en el bestiar. A partir dels anys 60, però, amb la progressiva mecanització del camp, la maquinària aniria substituint els animals i és quan el 1964 neix la Fira de les Garrigues. Inicialment es va celebrar al maig. A mitjans dels 80 se li va donar un caràcter més comercial i passaria a fer-se a cobert amb l’estrena del Pavelló Francesc Macià. És el 1998 quan s’hi afegeix l’oli com a element central i les dues mostres –Fira de les Garrigues i Fira de l’Oli– passen a constituir un sol esdeveniment.

[consulta el programa d'activitats al document adjunt]