COMARCA
- Les Borges Blanques

SomGarrigues i Ajuntament de les Borges, els números clars

(foto: Xavi Minguella)

En el decurs del debat electoral de candidats a l’alcaldia de les Borges celebrat aquest dijous, 21 de maig, al Pavelló de l’Oli de la ciutat, un dels punts tractats van ser les despeses en comunicació de l’actual Ajuntament de les Borges. Aquí, l’alcalde Enric Mir va equiparar la despesa del cap de premsa contractat en aquest mandat a la partida que el consistori anterior destinava al nostre periòdic. Tal com va apuntar al torn de preguntes del públic el president de SomGarrigues, Emili Farré, i per tal d’aportar tota la informació sobre aquest aspecte i esvair possibles dubtes a la ciutadania, publiquem avui les dades exactes dels darrers 10 anys en aquesta matèria, excepte aquest 2015 no finalitzat.

El conveni que SomGarrigues té signat amb l’Ajuntament de les Borges en el període 2006-2014 s’ha mantingut en els 1.733,88 € anuals, sense canvis vinculats als diferents equips de govern (CiU-CIPM 2006-2007 / ERC-PSC 2007-2011 / CiU-IBB 2011-2014). Són convenis que, cadascun amb les seves dimensions, SomGarrigues té subscrits amb 16 poblacions de la comarca.

A banda del conveni, el capítol anual de publicitat va ser:

2006: 0 €
2007: 292,00 € (anunci concert Els Pets + anunci campanya cens de gossos)
2008: 648,50 € (anunci Fira de l’Oli + anunci Innova viver d’empreses)
2009: 866,37 € (anuncis Innova viver d’empreses)
2010: 515,00 € (anunci Informació Jove + encartament pàrquing eix comercial)
2011: 1.570,00 € (publireportatge La Borrassa + publireportatge Espai Macià)
2012: 0 €
2013: 0 €
2014: 0 €

Ajuntament a banda, SomGarrigues ha establert diferents acords amb motiu de la Fira de l’Oli amb el Patronat de la Fira, del qual en formava part l’Ajuntament junt amb altres institucions i agents socials i econòmics. En aquest cas, les xifres són:

2006: 1.066 € (edició especial Fira de l’Oli)
2007: 576 € (edició especial Fira de l’Oli)
2008: 2.125 € (diari oficial Fira de l’Oli, amb més continguts i més exemplars)
2009: 3.000 € (diari oficial Fira de l’Oli, amb més continguts i més exemplars)
2010: 3.924 € (diari oficial Fira de l’Oli, amb més continguts i més exemplars + continguts i dinamització web Fira + dinamització xarxes socials + cobertura informativa amb personal de SomGarrigues durant tot el certamen)
2011: 4.190 € (diari oficial Fira de l’Oli, amb més continguts i més exemplars + continguts i dinamització web Fira + dinamització xarxes socials + cobertura informativa amb personal de SomGarrigues durant tot el certamen)
2012: 380 € (edició especial Fira de l’Oli. El Patronat adjudica el diari oficial al desaparegut BonDia)
2013: 1.200 € (edició especial Fira de l’Oli. El Patronat adjudica el diari oficial al desaparegut BonDia)
2014: 1.200 € (edició especial Fira de l’Oli. El Patronat adjudica el diari oficial al desaparegut BonDia)

Aquestes són les dades, que corresponen sempre a serveis prestats i no a subvencions, de les quals SomGarrigues, com a associació cultural sense ànim de lucre, no n’ha rebut mai cap per part de l’Ajuntament.

Desconeixem quina és la despesa fixa per a l’actual cap de premsa municipal, que algunes fonts situen als 1.800 € mensuals i altres, com el mateix alcalde durant el debat, als 1.500 € i desconeixem també si n’hi ha d’extres, així com el pressupost que es pugui destinar a altres mitjans. En tot cas, sobrepassen de llarg, amb tota probabilitat, el que ha rebut SomGarrigues.

Per concloure, desitjaríem que quan es parli de despeses en comunicació i es faci esment del nostre periòdic, es faci amb rigor i transparència, pel bé dels debats i per respecte a la ciutadania. Restem a disposició per qualsevol aclariment.