COMARCA
- Juneda , La Floresta , Les Borges Blanques , Vinaixa

Ni bus, ni tren, ni radar

(foto. Xavi Minguella)

El Servei Català de Trànsit acaba de posar en marxa dos radars per tram, un a l’A-7 a Tarragona i un a la C-66 al Gironès. Se sumen, així, als que s’han anat posant des del 2009 a diversos punts del país com el túnel de Vielha a l’N-230, Amposta a l’N-340, Cassà de la Selva ala C-65, Sabadell a la C-58 o Girona a l’N-II, però cap a l’N-240, com es va dir l’any 2013 que s’estudiaria.

Aleshores, el cap de l’Àrea Regional de Trànsit dels Mossos d’Esquadra a la Regió de Ponent admetia que l’N-240 “és una via amb una intensitat prou important i que suporta un nombre d’accidents prou important” com per valorar la possibilitat d’instal·lar un d’aquests dispositius que no només controlen la velocitat dels vehicles en un punt concret, sinó en dos, calculant la mitjana de velocitat d’un tram més llarg. Quatre anys després d’aquelles paraules, no hi ha hagut ni s’ha anunciat cap radar per tram a aquesta via conflictiva.

En aquest interactiu publicat pel diari Ara, els responsables de Trànsit asseguren que l’eficàcia dels radars està comprovada, ja que la velocitat dels trams on n’hi ha un baixa uns 10 km/h de mitjana i això ajuda a fer que es redueixin els accidents. Actualment, a l’N-240 al pas per les Garrigues n’hi ha dos de fixos, a Vinaixa i Juneda, a més d’un prop de Margalef. En aquest últim cas, però, no consta cap multa registrada a l’estar inactiu, segons s’explica al reportatge del mateix periòdic. Al de Juneda, entre 2015 i 2016 es van posar 777 multes i al de Vinaixa 990.

Un bus aparcat

D’altra banda, els pressupostos de la Generalitat per aquest 2017 també preveuen la posada en marxa de quatre nous serveis de bus exprés.cat, un bus de característiques especials, més àgil, amb més freqüències i més prestacions. Cap d’aquests, però, és el que s’havia d’activar entre les Borges i Lleida durant el primer semestre del 2015 i que no s’ha arribat a posar mai en marxa. “Potser a mesura que vagi passant l’any es pot incloure però de moment no està previst”, expliquen fonts del departament de Territori a SomGarrigues.
La línia es va anunciar a finals del 2014, en un acte entre Generalitat i Diputació celebrat a Lleida per presentar les actuacions a la zona en mobilitat i transport. L’aleshores conseller Santi Vila va explicar que a Ponent es farien tres noves línies de bus exprés.cat cap a Lleida, des de Cervera, Alfarràs i les Borges. Les dues primeres estan en actiu i l’única que queda és la de les Garrigues, mentre a nivell de Catalunya s’assoleix el 88% d’implantació de la xarxa exprés.cat, formada per un total de 40 trams.

Els mateixos trens

A aquest escenari s’hi suma l’absència de cap actuació en matèria ferroviària, tampoc, entre Lleida i la comarca. Actualment només hi ha cinc serveis per sentit al dia, mentre la Generalitat sí que ha introduït millores i més freqüències a les línies de la Pobla de Segur –amb actuacions milionàries al pas per Balaguer- i a la de Cervera, que passa per Mollerussa i Tàrrega, amb la posada en marxa de nous trajectes.