CARRETERES
- Llardecans , Maials

Tres morts i un ferit greu en un accident a la C-12 entre Llardecans i Maials

És el tretzè accident mortal a aquesta via des de l'any 2012, quatre més que la polèmica N-240.

Tres persones van morir i una va quedar ferida greu ahir diumenge al vespre com a resultat d’un xoc frontal entre un turisme i una furgoneta a la carretera C-12, entre els municipis de Llardecans i Maials. Es tracta del conductor del turisme, V.C.G, un home de 50 anys i veí d'Alpicat, la passatgera posterior d'aquest vehicle, M.R.H, una dona de 64 anys i veïna de Golmés, i el conductor de la furgoneta, E.V.F., un home de 39 anys i veí de Lleida. La persona que va resultar ferida greu és la passatgera davantera del turisme, que va ser traslladada a l'hospital Arnau de Vilanova de Lleida.

Els Mossos d’Esquadra van rebre l’avís pocs minuts abans de dos quarts de nou i van activar cinc patrulles, així com set dotacions de Bombers, que van fer tasques d’excarceració, i set ambulàncies del SEM, que també van donar suport psicològic als familiars de les víctimes. Les causes del sinistre, que va obligar a tallar la via en els dos sentits fins quasi les dues de la matinada, s’estan investigant. 

Investiguen una autolesió
Segons informen alguns mitjans citant testimonis presencials, el conductor de la furgoneta hauria sortit del vehicle després del xoc i s’hauria autolesionat amb algun objecte punxant, cosa que estarien investigant els Mossos d’Esquadra. SomGarrigues ha pogut saber que la mateixa furgoneta va passar per dins el poble uns minuts abans del sinistre. Curiosament, procedia de la carretera vella (C-230a) -una via que des de que es va fer la C-12 s’utilitza només per al trànsit local- i va passar per la plaça dels Arbres abans d’incorporar-se a la carretera C-12, on al cap d’uns metres va tenir l’accident a l’envair el carril contrari i xocar contra el turisme.

15 morts en sis anys
Sovint es parla de la carretera N-240, on des del 2012 han perdut la vida 13 persones entre Lleida i Vinaixa, com una de les més problemàtiques de les comarques de Ponent. El tram de C-12 entre Lleida i Maials, però, és equiparable o encara més greu. Es tracta igualment d'uns 30 km de distància i en el mateix període hi ha hagut, comptant els d’ahir, 15 persones mortes; l’anterior va ser al març, també a Llardecans. En nombre d'accidents mortals, a l'N-240 han estat nou i a la C-12, tretze. I això amb una intensitat de trànsit de 5.700 vehicles diaris, quasi la meitat que a l'N-240. La proporció i, per tant, la probabilitat d'accident és encara major. Només a Sarroca, el punt amb major sinistralitat, hi ha hagut quatre víctimes mortals en sis anys.

Velocitat i encreuaments
La C-12 és una carretera bastant nova, construïda a finals dels anys 90, i el traçat i el bon estat del ferm afavoreixen una circulació amb velocitats sovint superiors als 100 km/h permesos -en tot el tram hi ha un sol radar, a Sarroca. Això, sumat a una gran quantitat d'encreuaments, n’augmenta la sinistralitat, algunes vegades per sortides de via però la immensa majoria per xocs. Només entre Lleida i Maials hi ha 27 encreuaments amb rotondes partides. Actualment, dues d'aquestes, les d'Alfés, estan en obres per convertir-se en rotondes tancades i eliminar així la possibilitat de col·lisions laterals greus. La intenció de la Generalitat l'any 2008 era creuar la C-12 a diferent nivell, aprofitant el pont de la pista d'Aspa, amb un projecte valorat en dos milions, però va quedar aparcat. L’actual és de 925.000 euros.

Projectes aparcats
Aquell mateix 2008, la Generalitat, titular de la via, va adjudicar la redacció d'un projecte constructiu per substituir els encreuaments de Sarroca i Torrebesses per uns amb passos elevats o soterrats, com el d'Alcanó, amb un cost total d'1,5 milions. Deu anys després, fonts del Departament confirmen que "el projecte existeix, però està aturat". De la mateixa manera que està aturat el desdoblament de què es va començar a parlar el 2009 per a tota la C-12 entre Lleida i Alcanar, que es convertiria en una autovia de 145 km. L'actuació s'emmarcava en el Pacte Nacional per a les Infraestructures, que considerava la C-12 un eix viari de primer nivell. Se'n va arribar a licitar un estudi previ i ja no es va fer cap més passa.