El Consell Comarcal de les Garrigues ha tret a concurs el servei de recollida selectiva de la brossa, així com el transport de residus municipals, deposició i tractament del rebuig i la gestió de les deixalleries de les Borges, Juneda, Arbeca, la Granadella. Ara, les empreses interessades poden presentar les seves ofertes fins a principis de setembre i, quan s’hagi adjudicat el servei, previsiblement a la tardor, començarà el nou sistema, que té com a principal novetat la implantació del porta a porta als 18 municipis que encara no el fan.
Per què es fa?
Els hàbits de consum i l'augment de la població en alguns indrets de la comarca han suposat que la quantitat de residus municipals generats en els darrers anys s'hagi incrementat, fet que fa indispensable millorar els resultats en la recollida selectiva. Les noves normes europees, a més, estableixen objectius cada cop més exigents i ambiciosos, amb dates límit fixes per al reciclatge de residus i la reducció de l'abocament. En concret, s'hauran d'adoptar les mesures necessàries per assolir els objectius de reutilització i reciclatge dels residus municipals del 55% pel 2025, del 60% pel 2030 i del 65% pel 2035. Avui, el percentatge de recollida selectiva a les Garrigues és del 51%.
Per altra banda, l'impost sobre laa deposició de residus als abocadors va en augment, precisament per incentivarla reducció i afavorir la reutilització, la valorització i el reciclatge.
L'actual contracte recollida i transport de la brossa i gestió de les deixalleries i els abocadors és amb l'empresa Jaume Oró SL (filial d’FCC) i va véncer el 30 de juny. Hi ha la necessitat, doncs, de dur a terme un nou contracte.
Quines fraccions es recolliran porta a porta?
Orgànica, envasos lleugers, paper/cartró, resta i bolquers, tèxtil sanitari i excrements d'animals domèstics.
Cada quan es recolliran?
Orgànica: dimarts, dijous i diumenge.
Envasos lleugers: dijous i diumenge.
Paper/cartró: dimarts.
Resta: divendres.
Bolquers, tèxtil sanitari i excrements d’animals domèstics: cada dia, senyalitzat amb una etiqueta específica.
I el vidre?
La recollida del vidre es continuarà fent amb contenidors tipus iglú, situats a punts de cada poble per determinar.
I l’oli usat, la roba o les restes de poda?
Es continuaran recollint com ara, amb contenidors específics a la via pública. En el cas de la poda, però, serà sota demanda, a través d’una app, integrada amb la recollida de voluminosos.
El canvi serà d’un dia per l’altre?
Unes hores abans de l’inici del primer dia de servei es retiraran tots els contenidors de l'anterior contracte. Els únics que es deixaran són els de les àrees d’emergència i els de vidre. No obstant això, la implantació del sistema serà progressiva durant els primers sis mesos i es farà una campanya d’educació ambiental durant tres mesos.
Com es farà al recollida quan hi hagi festes o esdeveniments grans?
En aquests casos, l’empresa ha de disposar una quantitat determinada de contenidors i/o bujols (cubells) en un dia/horari determinat, i retirar-los en un altre dia/horari determinat. Això es farà en uns actes festius o esdeveniments concrets, planificats a cada municipi. Es tindran en compte dues festes definides per cada municipi i concretades al calendari anual al mes de desembre anterior, junt amb el Consell Comarcal, els ajuntaments i l'empresa.
Per a Juneda, Arbeca, les Borges Blanques i Castelldans, per les seves dimensions, es consideraran les respectives festes majors i, en el cas de les Borges, també la Fira de l’Oli.
Si hi ha actes específics d’un any en concret, l'ajuntament ho comunicarà a l'empresa i s'establirà el servei de recollida de residus específic, com a màxim per dos actes anuals dins del servei normal. Per a aquests actes, l'empresa subministrarà contenidors de 1.000l i de 240l, segons convingui, per a la recollida selectiva en els punts i dies indicats al Consell Comarcal per part de l'ajuntament o per l'entitat organitzadora, i l'endemà de la finalització l'acte o a finals del mateix dia de finalització es recolliran totes les fraccions de forma separada. Es poden portar els contenidors directament a les dependències de l'empresa i allà posar el seu contingut en la caixa de la fracció que correspongui. L'empresa deixarà l'entorn dels contenidors nets, però no realitzarà cap neteja específica de l'espai on s'ha portat a terme l'acte o esdeveniment.
I els dies de mercat?
Al contracte que surt a licitació només s’inclou com a servei específic el mercat de les Borges, tant el de dimarts com el de dissabte. Cada dia de mercat, una estona abans de l'hora d'obertura, l'empresa col·locarà els cubells i/o contenidors acordats als punts acordats. Si no calen cubells, es recolliran els residus ben disposats de cada parada en format porta a porta al final del mercat. Una vegada al trimestre per a cada mercat, hi haurà un agent d'acompanyament, que recordarà als paradistes l’obligació de separar els residus en origen. Una vegada hagi acabat el mercat, i abans que es comenci a netejar la zona, l'empresa retirarà tots els contenidors i el seu contingut.
Pel que fa al mercat de Juneda, serà recollit pel mateix ajuntament i s’autoritzarà l'entrada dels residus a la deixalleria de les Borges o de Juneda.
Als comerços i bars com funcionarà?
Als comerços, bars, restaurants i altres establiments que generin quantitats significatives de residus urbans se'ls passarà a recollir l’orgànica, els envasos i el paper/cartró uns dies addicionalment, segons un calendari establert. A través d’una app podran sol·licitar recollida de reforç.
Es recolliran de forma específica, a mode de recollida comercial però només per la fracció resta, les residències de les Borges, Juneda, Arbeca, Cervià i els centres de serveis de la gent gran de la Granadella i l'Albi. La recollida de fracció resta a les residències es farà tres dies a la setmana. Es podran incloure en aquest reforç les llars d'infants d'aquests municipis si es considera necessari.
A quins pobles s’implantarà aquest sistema?
A l’Albi, Bellaguarda, les Borges Blanques, Bovera, Castelldans, l’Espluga Calba, Fulleda, Granyena, Juncosa, els Omellons, la Pobla de Cérvoles, el Soleràs, Tarrés, els Torms, el Vilosell i Vinaixa. Aquests sistema ja es feia també a Juneda, Puiggròs, Arbeca, la Floresta, Cervià, el Cogul i la Granadella i ara passaran a estar tots sota les mateixes directrius. L’Albagés és l’únic que se’n manté al marge, amb la voluntat de desenvolupar un sistema propi municipal.
A les Garrigues històriques ja fan porta a porta Almatret, Maials, Llardecans, Torrebesses, Sarroca, Aspa i Sunyer. Alfés, Alcanó i Torregrossa continuen amb sistema de contenidors.
Canviaran els vehicles de la recollida?
Sí, tot i que també es faran servir vehicles d’ara, pels quals l'empresa adjudicatària haurà d'abonar el valor pendent d'amortització a l'anterior contractista. Es preveu incorporar vuit vehicles de nova adquisició.
Què se’n farà dels treballadors actuals?
Els recursos humans per al nou servei incorporaran el personal de l'antic, en règim de subrogació. L'adjudicatari es subrogarà obligatòriament a la totalitat de les relacions laborals vigents de l'actual servei amb els treballadors que integren l'actual plantilla de recollida i transport de residus.
Com s’accedirà a les àrees d’emergència?
Cada domicili disposarà d'una tarja per accedir a l'àrea d'emergència de la seva població. L'empresa adjudicatària en subministrarà una per cada habitatge a les sessions d'implantació en la campanya inicial. Per als municipis amb servei porta a porta ja vigent i àrea d'emergència ja activa, les targetes ja estan repartides o pendents de recollir al Consell Comarcal per part d'alguns usuaris.
Com es farà la recollida fora del nucli urbà?
El servei es prestarà a tota la zona urbana però també a alguns punts en sòl no urbà. A les Borges seran punts com el polígon Les Verdunes (residus no industrials), el Club Tennis la Serreta, Masia les Garrigues, àrea de servei del Salat, una àrea tancada pels veïns de la Font Vella o la zona de Palets Faura/Torre Bigordà. A Juneda són la granja escola La Manreana, el restaurant Torrent/Club Tennis, Talma/carretera de Torregrossa, magatzem de la brigada/Raesgra i Orteu/carretera de Castelldans. A Cervià hi ha una àrea tancada del Molinet; al Cogul, el centre de la Roca dels Moros i a la Granadella el Molí de la Vall Major.
Com es farà la recollida als blocs de pisos?
A Juneda, Arbeca i, sobretot, les Borges Blanques hi ha edificis alts amb més de 12 pisos, que requereixen una atenció específica quant a la planificació, disseny i execució del servei. En aquests domicilis, la recollida seguirà el mateix calendari i freqüència que a la resta, però seran els primers llocs per on començarà la ruta. L’empresa s’haurà d’assegurar que els espais destinats als cubells queden endreçats i nets un cop recollits els residus. Es deixarà l'entorn net, amb tots els cubells ben alineats, ordenats per pis i porta (caldrà que cada cubell estigui identificat amb número, pis i porta). No es descarta que en alguns edificis s’adopti la implantació del cubell comunitari, però caldrà pactar-ho amb la població.