L'Ajuntament d'Arbeca ja té els diners per escometre la primera fase de l'edifici que ha de substituir l'actual caseta d'acollida de visitants de la fortalesa ibèrica de Vilars. L'any passat, el Departament de Cultura de la Generalitat va atorgar 200.000 euros al consistori per a aquesta finalitat, i ara també n'hi haurà 100.000 més de la Diputació de Lleida. Entre aquests, més els 30.000 que hi aportarà l'Ajuntament, fan una suma de 330.000 euros.
De moment, es construirà una part de l'edifici, la que inclou sala de recepció de grups/botiga i un auditori equipat per a projeccions immersives, a més de vestíbul, lavabos i taulell d'informació; uns 177 m2. Per a una segona fase quedaran uns 155 m2 més, destinats a aules-taller. Actualment, l'acollida dels visitants es fa en una caseta prefabricada de fusta, molt modesta, instal·lada fa més de 10 anys i amb una superfície útil de 37 m2, on s'expedeixen les entrades i hi ha marxandatge, una nevera senzilla, farmaciola i un lavabo.
MIRA IMATGES DEL PROJECTE, A LA GALERIA
Vidrieres i blocs de terra
El futur edifici, que es vol començar “com més aviat millor”, diu l'alcalde, Francesc Roset, es projecta encarat cap al jaciment, amb grans vidrieres i parets majoritàriament fetes amb blocs de terra. Està pensat per poder-hi fer activitats culturals paral·leles o complementàries a la visita de la fortalesa però també altres que n'estiguin al marge. Les de caire més escolar es farien a les aules-taller de la segona fase. El disseny és de l'arquitecta borgenca Carme Casals.
Per a la segona fase, l'Ajuntament es vol tornar a presentar a una nova convocatòria del mateix ajut del Departament de Cultura i tornar a demanar també la participació de la Diputació de Lleida. “Si volem que Vilars sigui referent a les comarques de Ponent, falta un espai físic d'aquest tipus”, deia l'alcalde la tardor passada, quan la Generalitat va publicar la resolució provisional dels ajuts.
Vilars és un dels jaciments arqueològics ibèrics més ben conservats d'Europa i va ser declarat bé cultural d'interès nacional per la Generalitat l'any 1998. Hi destaca l'imponent sistema defensiu, format per la muralla, catorze torres, un camp frisó de pedres clavades i un fossat. A més, el sistema de control de les aigües, amb un gran fossat exterior i un pou cisterna interior, el feien encara més inexpugnable.
Inici d'horari d'estiu i festa
La fortalesa es pot visitar regularment els caps de setmana, i el dissabte passat, 6 de juny, va començar l'horari d'estiu: de 9 h a 13 h. Si es vol visitar entre setmana, s'ha de concertar cita prèvia a l'ajuntament. D'altra banda, el diumenge 7 de juny hi va haver la festa anual de l'Associació Amics de Vilars, amb visites guiades gratuïtes, jocs i concert.