COMARCA
- Les Borges Blanques

La Generalitat proposa desviar camions a l’AP-2 només entre Montblanc i les Borges

Amb bonificacions d’entre el 42 i el 50% del cost del peatge. Pel tram Borges-Lleida s’estudiarà una desviació voluntària, a l’espera de la duplicació de l’N-240 promesa per l’Estat.

(foto: Aj. Borges)

El departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat té la intenció, com a mesura per reduir la sinistralitat de la carretera N-240, de prohibir el pas de vehicles pesants per aquesta via i derivar-los a l'autopista AP-2, on se'ls bonificaria el peatge. La mesura, però, només s'aplicaria entre Montblanc i les Borges, amb descomptes del 50% pels camions que entrin i surtin en aquest tram i del 42,5% per als que continuïn el trajecte més enllà. Així ho va explicar el conseller Josep Rull a la reunió que va mantenir ahir, a l'Ajuntament de les Borges, amb els alcaldes de la capital garriguenca, Juneda, Arbeca, Vinaixa, l'Albi, l'Espluga Calba, els Omellons, Cervià, la Pobla de Cérvoles, el Vilosell i Tarrés, així com els presidents del Consell Comarcal, Antoni Villas, i de la Diputació, Joan Reñé, el delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré, i el president de la Cambra de Comerç de Lleida, Joan Simó. També hi van assistir el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, la directora del Servei Català de Trànsit, Eugènia Domènech, la diputada Violant Cervera i la coordinadora del Partit Demòcrata a les Garrigues, Lídia Aixalà.

La voluntat de la conselleria és donar un marge d'unes setmanes i tornar-se a reunir amb càrrecs electes del territori abans del 20 d'octubre per confirmar si la proposta genera consens. En cas que fos així, el departament d'Interior iniciaria la negociació amb la concessionària i la tramitació de la prohibició, que pot tardar uns dos mesos, per poder començar a aplicar-la l'1 de gener del 2018.

El conseller va explicar que es tracta de la mateixa mesura "que ha funcionat amb èxit" a la carretera N-II des del 2013 i que s'ha acordat recentment per a l'N-340 al Penedès, Tarragona i les Terres de l'Ebre. En el primer cas, la desviació obligatòria és entre la Jonquera i Maçanet de la Selva, un tram de 81 km, per on passen uns 2.800 camions al dia. En el cas de la Costa Daurada, el tram anirà d'Alcanar a Vilafranca, més de 150 km, amb una intensitat de trànsit de 3.800-4.000 camions al dia i també es bonificarà el 100% als turismes que vagin i tornin en un màxim de 24 hores. Entre Montblanc i les Borges, de 40 km, el Departament calcula que hi passen 1.600-2.000 camions. Amb tot, el conseller va assegurar que no seria una restricció "rotunda" i que els vehicles pesants podran continuar accedint a benzineres i establiments de l'N-240. En tot cas, la conselleria ha d'explicar ara la mesura als transportistes, que sempre s'han oposat a bonificacions inferiors al 70% i que han defensat, reiteradament, l'alliberament del peatge.

Borges-Lleida, desviació voluntària

Durant la reunió, alcaldes com els de Tarrés i Puigverd van traslladar al conseller la importància d'allargar el tram de bonificació més enllà de les Borges, cosa que Rull va qualificar de "bon criteri" i va assegurar que es prendria en consideració. En tot cas, en aquest tram Borges-Lleida (de fet, fins a Soses), la desviació seria voluntària i no es preveuen altres mesures d'aplicació immediata. Segons el conseller, derivar el pas de camions entre les Borges i Lleida cap a l'autopista dificultaria l'accés als polígons industrials i "generaria elements de tensió a l'economia del territori". Per la Generalitat, la solució en aquesta zona passa per la duplicació promesa pel Ministeri de Foment, inclosa als pressupostos de 2017 però encara sense projecte constructiu aprovat i que "en cap cas pot estar llesta abans de dos anys", admet Rull. El conseller també va recordar que "entremig hi ha el referèndum de l'1 d'octubre".

De cara al 2019, el Govern català té previst implantar el sistema de vinyeta, que suposaria l'aixecament de barreres de totes les autopistes de Catalunya i el pagament d'una quota anual per a tots els vehicles. En el cas de l'AP-2, el contracte amb la concessionària expira el 2021.

El radar de tram, estancat

Fa més de quatre anys, el juny del 2013, el Servei Català de Trànsit va assegurar que estudiava un cinemòmetre o radar de control per tram a la carretera N-240, similar al que hi ha al túnel de Vielha. En tot aquest temps, però, no s’ha instal·lat. A la reunió d’ahir, la directora del Servei Català de Trànsit va respondre, a pregunta de SomGarrigues, que és una mesura “molt important” que “ajuda a reduir la sinistralitat”, però va admetre que a l’N-240 encara està “en fase d’estudi”. “Hem de veure si hi ha les característiques adequades per poder-ho fer, ja que el tipus de carretera o la previsió d’obres, com és aquest cas, no sempre ho permet”.