CARRETERES
- Les Borges Blanques

El govern de les Borges diu ara que Rull ja preveia demanar l'allargament de la desviació de camions fins a Lleida

En una reunió a la capital comarcal el setembre passat, el conseller va afirmar que desviar els camions de les Borges a Lleida dificultaria l'accés als polígons industrials i generaria elements de tensió a l'economia del territori.

(foto: Aj. Borges)

A l’ordre del dia del ple ordinari que ahir al vespre va tenir lloc a l’Ajuntament de les Borges hi havia dues mocions sobre la problemàtica de la carretera N-240, una presentada pel grup municipal de CiU i una per la CUP. Unes hores abans de l’inici del ple, el consistori va emetre una nota de premsa en què avançava que el govern municipal demanaria l'ampliació del tram de desviació obligatòria per a camions de les Borges fins a Lleida-Soses al Ministeri de Foment i afegia que la mesura “ja estava prevista pel mateix conseller Josep Rull ara fa un any.”

L’afirmació contrasta amb les declaracions del mateix Rull el setembre de l’any passat. En una reunió a les Borges, el conseller va presentar la proposta de desviar els camions només de Montblanc a la capital garriguenca. Preguntat per la possibilitat d’allargar la desviació fins a Lleida, Rull va assegurar que es prendria en consideració però que, en tot cas, en aquest tram seria voluntària. Segons el conseller, derivar el pas de camions entre les Borges i Lleida cap a l'autopista dificultaria l'accés als polígons industrials i "generaria elements de tensió a l'economia del territori".

Tensió entre govern i oposició
El ple d’ahir va estar marcat per la tensió permanent entre els grups de CiU i ERC i la CUP. Ja al primer punt, d’aprovació dels comptes municipals de 2017, l’alcalde Enric Mir i el portaveu d’ERC Salvador Noguera van topar per la petició d’aquest últim de saber si la Fira de l’Oli havia tingut beneficis o pèrdues, cosa que Mir va considerar fora de lloc i que corresponia debatre-la en un altre àmbit, fins al punt que l’alcalde va retirar la paraula a Noguera.

Quant a les mocions sobre la carretera N-240, els republicans van posar de relleu les successives modificacions del text que CiU havia presentat a la Diputació i a l’Ajuntament, mentre que aquests van acusar ERC de deslleialtat i de “generar un problema polític a nivell local per treure’n un rèdit electoral”. Per ERC, el fet de no centrar les reclamacions del territori en una sola proposta dificulta l’acceptació per part del Ministeri de Foment, mentre que CiU va assegurar que l’allargament de la desviació fins a Lleida ja s’havia demanat a l’Estat però que aquest “només volia posar una partida per a Montblanc-Borges i desbloquejar el tram Borges-Lleida en una fase posterior”.

Davant la intenció de l’alcalde de debatre les dues mocions en un sol punt, el regidor de la CUP, Josep Farran, va demanar mantenir-ho per separat. “Crèiem convenient un debat com més centrat millor en les bonificacions, introduir altres elements, com la gratuïtat per als garriguencs, el desdoblament o l’alliberament, desvia l’atenció sobre allò més immediat”, va dir Farran. La negativa de Mir a separar el debat va propiciar nous moments de tensió, que van acabar també amb la retirada de la paraula al representant de la CUP i l’abandonament de la sessió dels dos grups de l’oposició.

Les votacions de les dues mocions, per tant, les van acabar fent els vuit regidors del govern en solitari, que van avalar per unanimitat la moció de CiU, en què es demana l’allargament de la desviació de camions fins a Lleida-Soses, l’augment de les bonificacions a càrrec del departament d’Economia de la Generalitat i la gratuïtat de l’AP-2 per als usuaris garriguencs. Una moció semblant es va aprovar el mateix dia al Consell Comarcal. Quant a la moció de la CUP, els vuits regidors presents van rebutjar per unanimitat el punt que instava el Servei Català de Trànsit a desviar els camions fins a Lleida i es van abstenir en el que demanava un augment de la bonificació a Foment.