CARRETERES
- Redacció

Dos anys i mig sense cap accident mortal a la N-240

En els últims dos anys i mig ha baixat molt el nombre d'accidents en una via que, històricament, registrava un elevat índex de sinistralitat. Primer per la Covid, i després per l'alliberament de l'autopista.

Fins al 2020, cada any hi havia hagut alguna víctima mortal entre Lleida i Montblanc. A la foto, una topada el març del 2021, on va resultar ferida una persona. (FOTO: Bombers)

El 21 d'abril del 2020, en ple confinament per la pandèmia de Covid-19, hi va haver un accident de trànsit a l'Espluga de Francolí. Una furgoneta va xocar contra la tanca lateral de la carretera N-240 i en va morir el conductor, de 69 anys, veí de l'Albagés. És l'última víctima mortal que s'ha registrat en aquesta via entre Lleida i Montblanc, i els dos anys i mig que han transcorregut des de llavors ja suposen el període més llarg sense sinistres amb defuncions des de fa més d'una dècada. Fins llavors, cada any hi havia hagut alguna víctima mortal en aquest tram de 50 km de l'N-240, a vegades quatre en un sol any. Entre el 2010 i el 2020 hi van perdre la vida un total de 32 persones, de les quals tres eren de les Borges, una de Juneda i una de Torregrossa, a més de la de l'Albagés.

Des de l'abril del 2020, però, la tendència ha anat clarament a la baixa, fins al punt que el 2021 i el que portem de 2022 no hi ha hagut cap mort. El nombre d'accidents amb víctimes (lleus, greus o mortals) també ha caigut i ha passat d'una mitjana de 50 anuals fins al 2019 a una vintena els últims dos anys.

Això es deu, d'una banda, al gran descens de la mobilitat que hi va haver en els primers mesos de la pandèmia (que es va recuperar durant el 2021) i, de l'altra, al canvi d'hàbits que ha suposat l'alliberament de l'autopista AP-2, que des del setembre del 2021 no té peatges. Des de l'aixecament de barreres, el trànsit entre Lleida i Montblanc a la carretera N-240 ha baixat a la meitat respecte als temps d'abans de la pandèmia [v. SomGarrigues, 586] i ha passat d'uns 8.000 vehicles diaris a uns 4.000. Per contra, ha augmentat el trànsit a l'autopista, on, si bé amb molta menys quantitat que l'habitual de l'N-240 abans del 2020, també hi ha hagut algun accident mortal. És el cas del de la matinada de l'últim Cap d'Any a l'altura de Castelldans, en què van morir tres persones en una col·lisió múltiple, un episodi marcat per la boira intensa que limitava molt la visibilitat.

Xocs frontals i camions
Mentre la majoria d'accidents de l'autopista són per encalçament, molts dels de l'N-240 que van acabar amb víctimes mortals van ser xocs frontals, amb una virulència que en alguns casos va suposar la mort de fins a tres persones en un sol sinistre, com el que va ocórrer el 2012 a Juneda, que també va deixar un ferit greu. En la meitat dels accidents mortals entre Lleida i Montblanc, a més, hi van estar implicats camions. Ara, els vehicles pesants representen el 9% del trànsit de la carretera, quan abans de l'alliberament de l'AP-2 eren el 12%, tenint en compte que aquest percentatge era sobre un total de molta més intensitat de trànsit que l'actual. 



Entra en servei la rotonda de l'antic peatge de l'autopista a Lleida 

El dilluns 3 d'octubre, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va donar per acabada la rotonda de la intersecció entre les carreteres LL-12 i C-12, a pocs metres de l'antic peatge de Lleida, molt a prop del terme d'Alfés. L'obra formava part de les actuacions que el Ministeri ha anat fent des de l'estiu de l'any passat als accessos a l'AP-2 i que han suposat el desmantellament dels antics peatges. Segons el delegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, la rotonda és "l'obra més ambiciosa, per les dimensions, que ha fet el Ministeri" en aquest cicle d'actuacions. Per la nova intersecció ja es circula amb normalitat, però falta posar-hi elements de jardineria, enllumenat i cartells indicadors definitius.