El Grup Griñó ha emès aquest dilluns un comunicat en què nega “de forma categòrica” les acusacions de suposades irregularitats en el trasllat de residus d’Itàlia i assegura que demostrarà que la seva activitat empresarial “s’ha ajustat en tot moment a la legislació nacional i internacional”.
Segons la companyia, els fets objecte de denúncia se circumscriuen al trasllat de residus transfronterers, cosa que “és perfectament legal”, diu l’empresa, “i no arriba al 2,5% del total de l’activitat de negoci del grup”. La firma recorda que a Catalunya s’importen dos milions de tones de residus anualment i que hi ha 38 empreses dedicades a això, “mentre que les acusacions al Grup Griñó estan relacionades amb el trasllat de només 40.000 tones a l’any”.
L’acusació de la Guàrdia Civil, però, no es focalitza en el trasllat de residus en si mateix sinó en el fet que no sotmetre’ls al tractament que els correspondria. Segons l’institut armat, les investigacions van començar quan es va detectar l'entrada de residus a Espanya amb documentació que podria ser falsificada i que aniria a parar a abocadors sense un tractament previ. Segons la Guàrdia Civil, desenes de camions entraven a les instal·lacions de gestió de residus controlades per l'organització però en comptes de sotmetre la càrrega a processos de valorització aquesta –que podria incloure materials tòxics o perillosos– era redirigida directament als abocadors, de manera que els tractaments preceptius no es duien a terme sinó que se simulaven.
Al seu torn, Griñó indica que tant la planta de Constantí com l’abocador de Riba-roja han rebut nombroses inspeccions en els últims quatre anys sense que s’hi hagi trobat residus no autoritzats i nega que hi hagi materials tòxics o perillosos entre els residus importats d’Itàlia.
Foc a l’abocador de Riba-roja ahir
A tot això, ahir hi va haver un foc a les instal·lacions de l’abocador de residus de Riba-roja, participat per Griñó, que va generar una columna de fum negre visible des dels voltants. Segons els Bombers, era una crema duta a terme pels mateixos operaris de l’empresa. L’autorització ambiental de la planta, però, no preveu la combustió de cap residu, a excepció del gas derivat de la fermentació de la brossa, que cal vehicular-lo per conductes fins a una torxa de seguretat.