La comunitat de municipis de les Garrigues Altes, integrada per Bellaguarda, Bovera, el Cogul, la Granadella, Granyena de les Garrigues, Juncosa, el Soleràs i els Torms, va decidir aquest setembre paralitzar l'aprovació del conveni de la Generalitat i la Diputació de Lleida per adequar l'eix Torrebesses-Castelldans com a carretera de la xarxa comarcal, per fer obres a la C-233 entre la Granadella i el Soleràs (i passar-ne el domini de l'ens provincial) i per reformar la pista entre Bellaguarda i els Torms. Els ajuntaments van acordar no portar als plens aquest acord que suposaria una inversió de 18,4 milions d'euros a la zona. És una mesura de pressió perquè una de les administracions superiors assumeixi la titularitat de la via Bellaguarda-els Torms. Assenyalen que té una funció de vertebració comarcal i que l'utilitzen els serveis educatius, sanitaris i d'emergències, entre d'altres, per la qual cosa els pobles titulars no en podran assumir el manteniment futur. També qüestionen que la nova definició dels eixos comarcals, de l'històric Granadella-el Soleràs-l'Albagés al nou Torrebesses-Granyena-el Cogul-Castelldans, "deixa sense cobertura la meitat meridional de les Garrigues i trenca l'equilibri territorial".
Reclamació de llarg recorregut
L'anunci del Govern i la Diputació, el passat 22 d'agost, semblava donar per tancada en el pla polític una carpeta rellevant per a la mobilitat comarcal que s'havia obert el 2022 amb les reivindicacions de les Garrigues Altes i Històriques i el compromís del Govern i de la Diputació. El març del 2023, van presentar als consistoris un acord d'actuacions vinculat a un pressupost de 10 milions d'euros. Els alcaldes ho valoraven positivament i aplaudien el treball compartit. Les Garrigues Altes, però, ja advertien llavors que l'anomenat "Eix de les Garrigues Altes" (Bellaguarda-els Torms) tenia un trànsit rellevant i que s'hauria d'incloure al Pla Zonal de la Diputació de Lleida.
Al mapa, les tres vies que la Generalitat i la Diputació van acordar arranjar. L'eix Torrebesses-Castelldans, batejat com a "Eix Transversal de Ponent" passarà a la Generalitat, i la C-233 entre la Granadella i el Soleràs, a la Diputació. La pista Bellaguarda-els Torms seguiria sent municipal.
Després dels endarreriments sobre el calendari inicial, per les eleccions al Parlament i el canvi de govern, les complexitats tècniques inherents i el futur de la C-233 [v. SG, 656] aquest agost es va donar a conèixer la resolució final entre les dos parts. Bellaguarda va insistir que la pista canviés la titularitat després de les obres i poques setmanes després, la Comunitat de les Garrigues Altes va tornar a apel·lar a la Generalitat i a la Diputació.
Fora del Pla Zonal
El Pla Zonal de la Diputació de Lleida, difós el desembre del 2024, incloïa la pista Bellaguarda-els Torms dins de la Xarxa de camins d'interès territorial (XCIT), la qual preveu millores de seguretat viària, però no la transformació dels camins rurals a carreteres. Malgrat les al·legacions a la proposta, no hi va haver canvis en la versió final. La Comunitat de les Garrigues Altes espera una reunió amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque, per abordar de nou la reclamació.