La 9a edició dels Premis Millors Pomes Golden ja té guanyadors. JARC, organitzadora del certamen, els ha entregat avui a Lleida en el marc de la Fira Agrobiotech, dividits en cinc categories, com és habitual. Dues d’aquestes (Súper Gold –considerat el màxim guardó– i Millor Aparença) se les ha emportat l’empresa Baró i Fills, amb les pomes que comercialitza sota la marca Boscada. Fundada el 1962, l’empresa té seu a Albatàrrec (Segrià) i avui està liderada per Montse i Xavier Baró. Les finques de poma, però, les tenen a Bellaguarda, a 600-700 metres d’altitud, i no és la primera vegada que reben reconeixements. L’any passat van rebre el de Millor Aparença i Més Dolça i el 2023 la de Millor Aparença. El premi Súper Gold, però, encara no era al seu palmarès fins avui.
Els premiats a les altres categories han sigut Tornafruit, de Tornabous (Urgell), com la Més Dolça; Miralcamp Fruits, amb la Més Cruixent i Biopontil, de Rueda de Jalón (Saragossa), com la Millor Ecològica. JARC destaca que enguany hi ha hagut rècord de participació d'altres comunitats autònomes. “Volem posar en valor la qualitat, la innovació i la passió que hi ha darrere de cada poma. Aquests premis són una finestra per mostrar el talent del sector fructícola”, ha manifestat Sergi Balué, cap sectorial de fruita dolça de JARC.
Des de l’organització es destaca que “Bellaguarda s'ha consolidat com un territori privilegiat per la Golden, amb diverses mencions en anys consecutius”. Tot i ser una zona poc comú avui dia en cultius de fruita dolça, els pocs testimonis que hi queden elaboren un producte molt ben valorat. I és que, a més de Baró i Fills, l’empresa Cal Perico, de Bellaguarda, també ha estat premiada en convocatòries anteriors. El 2023 i el 2022 va ser la guanyadora de la categoria Súper Gold. Aquest estiu va morir Josep Pujol, el seu fundador.
Què guanyen els premiats?
Cada categoria s'endú un guardó exclusiu creat per l'artista Miguel Ángel Murillo i el certificat de qualitat de l'IRTA, que acredita “la feina ben feta al camp”. A més, el guanyador de la categoria Súper Gold rep un vídeo-reportatge valorat en 1.500 euros, que formarà part del projecte Veus del Camp impulsat per JARC “per donar visibilitat a les històries que hi ha darrere de la producció agrària”.