El 10 de desembre de l'any passat es va posar en marxa la banca mòbil a 18 pobles garriguencs, tant de la comarca administrativa com dels que pertanyen al Segrià. És un servei que el Govern va treure a concurs per als 503 municipis que no tenen cap oficina bancària permanent i molts dels seus habitants es veien obligats a desplaçar-se o a dependre de terceres persones. A les Garrigues i el Segrià es va adjudicar a CaixaBank, per un període de dos anys (prorrogable a dos més). De moment, el balanç que en fa l'entitat en aquest primer any és positiu.
"No hi ha cap poble on no es faci servir", assenyala Juan Carlos Bonache, responsable de la banca mòbil de CaixaBank a Catalunya. A les Garrigues i el Segrià s'han comptat 150 usuaris mensuals de mitjana, majoritàriament persones grans (un 70% tenen 65 anys o més), una dinàmica molt semblant a la d'altres zones de Catalunya on s'ha implantat el servei. Bonache destaca, això sí, que el factor diferencial que fa que funcioni o no és la implicació dels ajuntaments a l'hora de difondre el dia i hora que arribarà la furgoneta aquell mes. "A les Garrigues i el Segrià, la gran majoria ho fan", diu. I és que la furgoneta, equipada amb una oficina tradicional i un caixer automàtic (d'aquest en poden fer ús persones no clientes de CaixaBank) només s'està una hora o dues a cada poble. "Si l'usuari es despista, ja hem marxat", diu Bonache.
Les operacions més freqüents, amb diferència, són els reintegraments i els abonaments, i després el pagament d'impostos. A l'estiu és quan augmenta més l'activitat.