Opinió

Editorial

Comerç i imaginació

D’excel·lent cal qualificar la iniciativa “Aixequem les persianes” de la Direcció General de Comerç de la Generalitat de posar a disposició dels possibles emprenedors (botiguers, però també artistes i oferents diversos), establiments comercials en desús d’alguns carrers del centre neuràlgic de les Borges. Això es va produir el dissabte 5 d'octubre a les Borges (junt amb altres onze municipis inclosos a la xarxa de Pla de Barris) i res obsta que es pugui reproduir de manera periòdica per iniciativa municipal allà mateix, o a Juneda, Arbeca, la Granadella o qualsevol altra població.

Això no obstant, no es tracta d’una qüestió d’inversió, més enllà de la mateixa difusió i del treball personal de gestionar la mediació entre els propietaris dels locals en desús i els possibles usuaris de la iniciativa, sinó de tenir la visió d’identificar aquells espais de la zona més comercial de cada poble, que és més important tenir en actiu. D’altra banda, facilitar al màxim la seva ocupació, derivant-hi iniciatives que es puguin detectar des de la tribuna privilegiada d’un ajuntament. Una qüestió important que es desbloqueja amb una acció d’aquest tipus de dinàmica de mediació és l’harmonització dels preus de lloguer, que fa molt més transparents els tractes al potencial emprenedor i, al capdavall, dóna seguretat a tothom.

És evident que són temps difícils per a tothom i en particular per al comerç al detall, que pateix de primera mà la frenada en el consum. Tanmateix, amb iniciatives d’aquest tipus, si més no, es poden direccionar algunes idees de negoci cap a la indubtable sinergia que es crea en un àmbit comercial més ampli i que, ubicades al mig del no res, poden sumar poc o, en tot cas, molt menys. Finalment, tal com sentim a dir per moltes bandes, són temps d’aplicar la imaginació, i més encara en un ram tan difícil i competitiu com el del comerç.