Opinió

Editorial

L’ou o la gallina? El que sigui però mantenim el criteri

Balaguer ja disposa del servei de rodalies amb origen i destí a Lleida que tantes vegades s’havia promès. I Mollerussa, Tàrrega i Cervera el tindran al gener. Si més no, a totes aquestes capitals de comarca s’augmenta considerablement el nombre de freqüències ferroviàries. Menys a les Garrigues. Segons el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, que és l’Administració responsable dels horaris, aquí no hi ha prou demanda. La realitat és que tampoc no hi era allà –només calia agafar el tren per comprovar-ho– i quan s’ha activat el nou servei, la demanda ha vingut sola, com demostren les dades que hem explicat en aquest periòdic. A Balaguer, el nombre d’usuaris s’ha triplicat. Són usuaris nous, que abans no ho eren.

És sabut que en determinats serveis la demanda precedeix l’oferta i en altres és al revés. I moltes vegades no se sap qui ve primer fins que no es prova. En transport públic, però, l’equació és clara, segons afirmen els experts en la matèria: si hi ha bona oferta, hi haurà demanda. Si l’oferta és poc útil –com en el cas de les Garrigues–, l’usuari busca alternatives. Qui s’entossudirà a utilitzar el tren si aquest no li va bé per anar i venir de la feina?

En tot cas, el que no s’entén és que de les tres línies a Ponent, s’apliqui un criteri en dues i un altre en la tercera. En dues és primer l’ou i a la tercera és la gallina?
És evident que les Garrigues no té ni el pes econòmic ni demogràfic ni la claca mediàtica de què gaudeixen les altres comarques que s’han beneficiat de l’important increment de freqüències (i, només a posteriori, han vist créixer els usuaris). Però, en canvi, la nostra comarca es troba en un tram de la línia ferroviària que té la continuïtat més directa cap a les zones més poblades del país, la costa tarragonina i la metròpoli barcelonina, i això li dóna un potencial de viatgers que no existeix en les altres dues línies, que gairebé es pot dir que són de trajecte final. Això sí, per les Garrigues veiem passar, ràpid i de llarg, 25 trens d’alta velocitat per sentit cada dia.