Opinió

Editorial

Oleoturisme pràctic

El Centre de la Cultura de l’Oli de Catalunya a la Granadella (CCOC), amb l’acompanyament de l’Associació del Foment del Turisme a les Garrigues, ha impulsat una primera reunió amb tots els agents actius del sector turístic de la comarca per compartir experiències al voltant de l’oferta de la comarca. L’objectiu de les reunions, que pretenen ser periòdiques en diferents punts, és identificar clarament les opcions turístiques per tal de crear sinergies entre elles que després ajudin a difondre-ho mútuament. Tots sabem, quan nosaltres som els turistes, que no ens solem conformar amb un únic tiquet, sinó que descobrim un indret des de diferents punts de vista que ens se’ns ofereixen talment una parada de fruita.

A vegades pot semblar que oleoturisme és allò estrictament lligat a l’oli. No és ben bé així. Qualsevol element d’interès de la comarca és susceptible de ser promogut i, finalment, crear economia. És evident que el principal centre d’interès i motor atractor de visitants és l’oli verge extra i sort en tenim de tenir un producte que ens singularitza! Però això és el punt de partida, el context, per poder donar a conèixer i treure profit també de la resta d’elements, que hi són. En qualsevol territori, per molt que estigui especialitzat en un producte, n’hi ha de secundaris que complementen l’oferta i és saludable que així sigui.

Amb 17 milions de turistes a l’any, Catalunya és un país amb un component majoritari del sector serveis i, dins d’aquest, hi juga un paper destacat el turisme. Andorra, per exemple, en té vuit milions. Les Garrigues partim de molt i molt avall i, per tant, amb esforços relativament moderats amb relació a altres sectors més estructurals podem escalar posicions. Si actualment la comarca deu rebre una forquilla d’entre 8.000 i 15.000 visitants, es tracta de doblar o mig doblar aquesta xifra i els efectes ja serien molt i molt tangibles, sense per això comprometre el caràcter i la identitat, i amb derivades positives per a tots els sectors.