MEDI AMBIENT
- Redacció

Perill molt alt d'incendi a l'oest garriguenc

El risc elevat s’havia circumscrit els últims dies a Llardecans, Maials i Almatret però avui s’estén també a la Granadella, Sarroca i Torrebesses i demà també entraran en alerta els municipis de l’extrem oriental.

Mapa del pla Alfa previst per demà dijous.

Aquest dimecres, 17 de juny, el perill d’incendis és molt alt a la part oest de les Garrigues, concretament als termes municipals d’Almatret, Maials, Llardecans, Sarroca, Torrebesses i la Granadella. És l’extensió més gran en risc del que portem de mes de juny, al nivell 3 sobre 4. Des del passat cap de setmana, aquest nivell de perill ja hi era a Almatret, Maials i Llardecans, però avui s’estén a més territoris.

La pujada de les temperatures i una humitat molt baixa expliquen la situació, especialment delicada a Ponent. Al conjunt de Catalunya hi ha 40 municipis amb aquest perill molt alt. 301 més estan en perill alt. El Departament d’Agricultura demana màxima precaució i recorda que si es veu foc o fum es truqui al telèfon 112.

Demà la situació encara empitjorarà, ja que també estarà en risc molt alt la part més oriental de les Garrigues, la dels Omellons, l’Espluga, Fulleda i Vinaixa.

Ulls posats en la sega
L’augment de temperatures coincideix amb la campanya de la sega de cereal a les comarques de Ponent, i els Agents Rurals han desplegat un dispositiu especial amb un centenar de persones dedicades diàriament a la vigilància i al suport al sector. “La collita és una tasca essencial, però comporta riscos elevats en el context climàtic actual”, diu Josep Antoni Mur, inspector en cap dels Agents Rurals. Mur  destaca la gran col·laboració de la pagesia en la prevenció i l'extinció de focs i explica que els pagesos estan “absolutament alineats en aquest sentit, donat que són els primers que pateixen les conseqüències”.

Segons les dades del Cos, el 90% dels agricultors compleix amb la normativa i disposa dels sistemes d'extinció obligatoris a la maquinària. Tot i això, es recomana extremar la neteja de les màquines després de cada jornada de treball per evitar guspires que puguin originar focs de gran abast.