Olga Cuitó Ortiz Actriu i dissenyadora de vestuari teatral

Per molts problemes que tinguis, quan actues, desapareixen

Lleida, 1973. Des de ben petita sempre havia volgut ser pallassa i als 14 anys ja va fer el seu primer bolo. Es va començar a dedicar al món del teatre als 18 anys de la mà del grup teatral El Sidral, on amb el seu company Gabriel fan espectacles tant de carrer com d'escenari. Actualment, tornen amb la gira de la seva última obra 'Residència dels Contes Macabres'. A més, l'Olga també és dissenyadora de vestuari teatral i organitza el festival infantil Carrollets a Sunyer.

NEREA NIUBÓ - Com vas saber que et volies dedicar al món del teatre i quan vas començar?
OLGA CUITÓ -
Sempre havia fet teatre però no professionalment. Als 7 anys, mon pare va decidir dedicar-se al teatre i vam entrar a l'Aula de Teatre. Més tard, es va muntar El Sidral. Quan em preguntaven què volia ser de gran, deia que pallasso (riu) i així ha estat una miqueta. El meu primer bolo va ser amb 14 anys a la inauguració de la rambla de Ferran, amb El Sidral. A partir dels 18 continuo fins ara, que en tinc 48. Així doncs, fa 30 anys que m'hi dedico.

N.N. - Hi ha alguna obra que t'hagi marcat?
O.C. -
Una de les obres que recordo des de petiteta i que em va impactar és de La Cubana, Cómeme el coco, negro. Tu arribaves i et pegaven butllada perquè havien avançat una hora l'obra i no hi havia anat ningú. L'espectacle era una revista i, al cap de sis números, de cop i volta surten els actors i diuen que ja han acabat, que porten l'hora i pico actuant i que ja està. Comencen a desmuntar, sopar, etc. Em va impactar i des d'aquell dia La Cubana sempre ha sigut allò de... jo de gran vull ser com els de la Cubana.

N.N. - Com et prepares l'obra? Quin és tot el procediment des de l'inici, l'aprenentatge del guió fins a l'actuació?
O.C. -
A El Sidral som els dos socis, el Gabriel i jo, i intentem fer el màxim de coses nosaltres. Llavors, si un dels dos té una inquietud, seiem i comencem a treballar. Es comença amb la idea i el text, després els assajos, l'escenografia, que l'acostumem a buscar fora de casa amb en Francesc Moreno, que és qui ho dissenya, i, finalment, el vestuari, que sí que el fem a casa.

N.N. - A més, ets dissenyadora de vestuari teatral. Com va sorgir dedicar-t'hi?
O.C. -
Doncs sí (riu). Va sorgir quan vaig entrar a El Sidral, era l'encarregada de vestuari i no havia cosit mai. Em va ensenyar a cosir mon pare, que tampoc en sabia gaire, però, per sortir del pas, suficient. Ara, deu fer 15 anys vaig fer un curs del Salvador Seguí de Patronatge. Més tard, a Lleida van fer un curs de vestuari teatral i confecció a mida al qual em vaig apuntar també. Vaig començar només amb El Sidral i ara ja he fet coses per a Les Cícliques, per a Festuc he fet els dos últims espectacles, també he fet coses per a una companyia de Barcelona, entre d'altres.

N.N. - Quants dies et porta crear un disseny?
O.C. -
Tot depèn, no és exacte. Una de les coses que pregunto és quan s'estrena. Treballo depenent de la feina i de si és quelcom molt complicat. No sabria dir un temps exacte però potser un mes.

N.N. - Pel que fa al Festival dels Carrollets, quin és l'ambient que es viu?
O.C. -
Ambient familiar. Venen moltes famílies de fora i està guai perquè una de les coses que a mi m'encantaria és posar Sunyer al mapa. No soc de Sunyer, però fa molts anys que hi visc, i sempre em faig un fart de dir on està. 

N.N. - La gent, en general, acostuma a anar poc al teatre i consumeix més cinema o altres plataformes. Què n'opines?
O.C. -
Doncs que s'ha d'anar més al teatre, i més ara, que tenim unes quantes programacions estables, com la de Juneda, per exemple, Alpicat, Lleida, on el preu de l'entrada és assequible i porten coses de molta qualitat.

N.N. - Quina millora creus que incentivaria més la cultura del teatre?
O.C. -
No ho sé ben bé. Els espectacles de canalla sempre estan plens de famílies perquè potser no saben on anar i és una opció més, però, quan et fas més gran, tens moltes més coses a fer... La millora és que tothom tingués canalla, així segur que tindríem les sales plenes.

N.N. - Personalment, què t'aporta tot el món del teatre?
O.C. -
És la meva vida. No em veig fent altres coses que no siguin teatre o relacionades. No em veig en una vida monòtona. La feina d'actuar, per molts problemes que tinguis, quan actues, desapareixen. I quan acabes, el mateix problema es veu una mica més petit.