COMARCA
- Juneda , La Floresta , Les Borges Blanques , Vinaixa

CCOO proposa crear una xarxa de Rodalies al voltant de Lleida

El sindicat presenta l'informe 'Un tren per a la classe treballadora', en què denuncia que Lleida no disposa de xarxa ferroviària de Rodalies i proposa crear quatre línies, una de les quals passaria per les Garrigues.

(foto: M.A.)

Actualment, hi ha cinc trens que surten de Lleida per la línia que creua les Garrigues (Juneda, les Borges, la Floresta, Vinaixa) i cinc que hi arriben. Augmentar l'oferta a vuit per sentit, incloure-hi Vimbodí, l'Espluga de Francolí i Montblanc i substituir o adaptar els vagons són les principals propostes per a aquesta zona que fa el sindicat CCOO a l'informe Un tren per a la classe treballadora, que aquests dies està presentant a diferents institucions. L'informe posa sobre la taula la necessitat de crear una xarxa de Rodalies al voltant de la ciutat de Lleida, l'única de les quatre capitals catalanes que no en té. "Ho considerem necessari i prioritari, ens sentim discriminats respecte a la resta", manifesten fonts del sindicat. 

Segons l'informe, a l'àrea d'influència de la ciutat de Lleida hi ha una xarxa ferroviària convencional molt àmplia, però en la majoria dels casos es troba infrautilitzada i no cobreix les necessitats de mobilitat de la població. "La creació del nucli de Rodalies de Lleida seria un avenç tant des del punt de vista socioeconòmic com ambiental, facilitaria la vertebració del territori i, com que seria operat per empreses ferroviàries públiques, generaria ocupació pública estable", es diu des del sindicat.

Quatre eixos
La proposta de CCOO és crear quatre línies de Rodalies (Lleida-Balaguer, Lleida-Cervera, Lleida-Montsó i Lleida-Montblanc) i ampliar el nombre de serveis per sentit a totes, excepte a la de Balaguer, l'única on opera Ferrocarrils de la Generalitat i on es considera que l'oferta ja és l'adequada [v. desglossament]. La de la Noguera també és l'única línia on els trens que es fan servir són adequats en seguretat i confort, mentre que a les altres tres, inclosa la que passa per les Garrigues, s'utilitzen els models 470, els més antics de Rodalies de Catalunya, o els 447 o 448. Excepte el 448, cap no té portes adaptades a persones amb mobilitat reduïda. 

Competència de la Generalitat
La Generalitat va assumir la competència en Rodalies l'any 2010, de manera que és la responsable d'horaris, tarifes i combois, a través de Renfe Operadora, mentre que l'Estat, a través d'Adif, continua sent titular de les vies, estacions i andanes. A finals del 2014, l'aleshores conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ja va anunciar la implantació de Rodalies a Lleida, però per a les Garrigues només preveia l'adhesió del tren al sistema tarifari integrat i la creació d'un bus exprés entre les Borges i Lleida. Quatre anys després, el bus exprés no existeix i les freqüències de pas per les Garrigues continuen igual de baixes, amb episodis importants de retards [v. SomGarrigues, 420].

Ronda de presentacions
En les últimes setmanes, CCOO s'ha entrevistat amb alguns representants polítics, com el mateix Isidre Gavín, secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, així com els alcaldes de Lleida, Montblanc i les Borges o la presidenta de la Diputació i alcaldessa de Tàrrega. Tot i que des de les institucions locals i comarcals garriguenques no s'ha reclamat mai públicament un increment de freqüències ferroviàries, la secretària general de CCOO de les Terres de Lleida, Cristina Rodríguez, explica que en aquestes visites recents "la recepció ha sigut fantàstica i ens han dit 'on hem de signar?'". En el cas de les Borges, es preveu que la qüestió prengui forma de moció al pròxim ple. "Esperem que entre tots puguem fer pressió perquè sigui una realitat", conclou Rodríguez.

Millores en altres línies de Ponent menys a les Garrigues

En els últims dos anys, la Generalitat ha augmentat freqüències i ha posat trens nous a la línia de Lleida a la Pobla que passa per Balaguer, on el tren s'integra com a tramvia amb una inversió de 5 milions d'euros. Entre Lleida i Cervera, passant per Mollerussa i Tàrrega, el nombre de serveis també s'ha incrementat fins a sis per sentit. Entre Lleida i Cervera i entre Lleida i Alfarràs també s'ha posat en marxa un bus exprés.cat. A les Garrigues, en canvi, la situació continua sent la mateixa.