Les entitats Ipcena, Gepec, Garrigues per una Eòlica Sostenible i SEO Birdlife han exposat avui en roda de premsa a Lleida la seva petició al govern de la Generalitat per tal que estimi els recursos d’alçada interposats davant l’aprovació del parc eòlic de la serra de la Llena, fragmentat amb els parcs Sant Joan i la Comella.
Les entitats es basen en el que estipulava la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) del projecte, que condicionava l’autorització definitiva al resultat d’un radioseguiment de l’àguila daurada a la zona. Les DIA van ser favorables al projecte, però es condicionaven a un seguit de factors, entre els quals subministrar les dades mancants de l'estudi d'avifauna relatives als punts de mostreig emplaçats en l'entorn del parc eòlic la Comella i realitzar un radioseguiment de la parella d'àguila daurada el niu del qual havia estat recentment detectat per part del Servei de Fauna.
A finals de maig, les entitats van demanar els resultats d’aquest radioseguiment i van constatar, asseguren, que “la gran part dels aerogeneradors projectats del parc eòlic Sant Joan i la Comella es troben dins el nucli bàsic de la parella d’aus i que tots els molins quedarien dins la zona de major ús de l’espècie”.
Roda de premsa celebrada aquest matí a Lleida. (foto: Anna Berga/ACN)
Això suposaria, diuen, deixar sense efecte l’autorització prèvia, per evitar una “afectació irreversible” sobre la supervivència de la parella, tenint en compte que l’àguia daurada és una espècie protegida catalogada com a vulnerable i escassa en zones mediterrànies i premediterrànies com les Garrigues. Les entitats recorden, a més, que el projecte també afecta de manera plena l'àguila cuabarrada, considerada "en perill d'extinció". Per tot plegat, mantenen que això “ha d'implicar l'anul·lació d'aquests dos projectes i la cancel·lació de les recentment publicades resolucions d’autorització”.
Finalment, les associacions adverteixen que el parc eòlic de la Llena “no és una instal·lació comparable en afectació a altres centrals eòliques en servei o projectades”, en el sentit que s'implantaria sobre “l'única finestra que roman lliure d'aerogeneradors” al llarg d’una línia de 135 km que va d’Almatret fins a l’Anoia. “S'ubicaria enmig d'un connector ecològic terrestre, de 23 km d'amplada, que en cas de ocupar-se amb nous parcs eòlics, a més de l'impacte acumulatiu amb els ja existents, suposaria l'obstrucció d'un corredor biològic fonamental per a l'intercanvi genètic i el desplaçament d'espècies d'avifauna entre les poblacions que habiten a Lleida (secans de Lleida, Prepirineu i Montsec) i Tarragona (serres del Montsant, Prades i Llaberia)”.