El Govern de la Generalitat, la Diputació de Lleida i diversos municipis de les Garrigues com Castelldans, Torrebesses, el Soleràs, els Torms i la Granadella es van reunir ahir a Lleida i van donar el vistiplau final al contingut del Conveni per a la millora de la connectivitat viària de la comarca. Aquest acord és el que ha de suposar l’arranjament de l’anomenat Eix de les Garrigues, entre els municipis de Torrebesses i Castelldans, i d’altres vies com la C-233 i la pista que connecta els Torms a Bellaguarda.
El document, que segueix l’acord presentat la primavera del 2023, fixa una inversió de 18,4 milions d’euros per a l'execució del conjunt d'actuacions en aquests tres eixos viaris que han de millorar la mobilitat i les comunicacions dins les Garrigues Altes i amb la banda nord de la comarca. Suposa una aportació de gairebé el doble del que s’havia pactat inicialment. El Conveni es podrà formalitzar a partir del setembre, un cop l'aprovin els òrgans de govern corresponents. Es preveu que les primeres obres es licitaran també aquesta tardor.
Detall de les intervencions
L’acord entre la Generalitat i la Diputació de Lleida reflecteix la transformació de la pista de Torrebesses a Castelldans en una carretera de la xarxa comarcal de la Generalitat. S’hi efectuarà un eixamplament de via, la millora d’interseccions, la renovació del ferm i la millora del drenatge. La inversió prevista és d’11,7 milions d’euros.
Per altra banda, s’actuarà sobre la carretera C-233 entre la Granadella i el Soleràs, millorant-ne el ferm, la senyalització i el drenatge, així com el reforç i la construcció de murs. El projecte ja està redactat i compta amb un pressupost d’uns 4 milions d’euros. La titularitat de la C-233 un cop acabades les obres i formalitzat l’acord estava a debat. La Generalitat plantejava desprendre’s de bona part de la carretera.
Finalment, també hi haurà millores a la pista entre els Torms i Bellaguarda. Es reforçarà el fermi es milloraran els elements de drenatge, barreres de seguretat i senyalització. El projecte d’aquesta intervenció està en fase avançada de redacció i valorat en 2,7 milions d’euros. Bellaguarda reclamava que un cop fetes les obres, la pista passés a ser propietat de la Diputació de Lleida, sense èxit.