Opinió
Salvador Giné

Salvador Giné

Els cotxes s'acaben

En poques dècades hem aconseguit que quasi tothom tingui un turisme. En un dinar de fa unes setmanes, de dotze (sis parelles adultes) havíem arribat en onze cotxes. Un malbaratament econòmic i mediambiental, només equiparable al del fanfarró que, per voler ser més que els altres, dilapida el salari sencer d'un munt d'anys per comprar un cotxe que al cap de no res val la meitat.

En plena revolució tecnològica, amb els automòbils ens haurem de replantejar moltes coses, que ja s'apunten en la gent jove. Per exemple, abans era habitual treure's el carnet de conduir just als divuit anys. Ara, sobretot en àrees urbanes, no corre tanta pressa. Per a la nova generació, les marques de cotxes esportius i de luxe ja no són un tòtem i no s'hi identifiquen tant com els progenitors. El jovent, a més, comença a veure els cotxes com un estri prescindible, del qual defugen la compra. Relacionat amb l'anterior, cada vegada més s'estila el lloguer puntual i, sobretot, l'ús del cotxe compartit. Una opció que arrasarà quan s'hagin estès els vehicles autònoms guiats per xarxes intel·ligents.

En un parell de dècades la propietat dels vehicles haurà decaigut moltíssim i només en posseiran els qui visquin en entorns rurals. Els fabricants calculen que vendran pocs cotxes i es reconvertiran en proveïdors de serveis de vehicles compartits. S'apunta que més de la meitat dels tallers mecànics desapareixeran degut a molts menys cotxes en circulació i també pel mínim manteniment que requeriran els elèctrics o de pila de combustible. Alguns fins i tot s'aventuren a preveure què se'n farà dels pàrquings buits dels blocs de pisos. Serviran de reservoris d'energia, amb una tecnologia que acumularà calor a l'estiu per transferir-la a l'hivern, i el contrari a l'hivern. Potser no serà ben bé així però, pel que fa als cotxes, tot apunta que amb la mateixa rapidesa amb què els hem anat acumulant ens n'anirem desprenent.