Opinió

Editorial

Interessos aliens

Era el tombant de segle XXI que un dels debats més intensos que hi havia a la comarca (i a altres de Catalunya també afectades) era el pas del tren d'alta velocitat; TAV, que se'n deia llavors, abans de la generalització de l'acrònim AVE (una generalització gens innocent). Molta gent no ho veia clar, bàsicament per dos motius. Un era l'àmplia afectació territorial i ambiental que suposava la construcció des de zero d'una línia de ferrocarril. Ara la tenim integrada, però en aquell moment l'obertura d'una cicatriu d'uns 50 metres d'amplada, amb grans terraplens, era molt impactant, en tots els sentits de la paraula. Una barrera irreversible, que se sumava a altres infraestructures ja existents i molt pròximes, com l'autopista o la carretera N-240. 

L'altre motiu de recel era el més que probable transvasament de recursos del ferrocarril convencional al d'alta velocitat. Són prou conegudes les mancances històriques que pateix la línia de trens regionals que dona servei a les Garrigues, la que para a tots els pobles i, per tant, té el potencial de (tornar a) esdevenir un element de vertebració territorial i reequilibri demogràfic. La gegantina inversió que requeria el TAV podia deixar a l'estocada una línia regional ja de per si molt maltractada. El temps sembla haver donat la raó als dos motius, tot i que això no impedeix que, avui dia, l'alta velocitat també formi part dels hàbits de mobilitat de molts garriguencs (amb el peatge d'haver d'anar a Lleida i el plus de temps que això suposa).

Expliquem tot això perquè és inevitable que davant d'una proposta com la del Ministeri, de construir una altra línia d'alta velocitat 20 anys després, torni a despertar aquells mateixos fantasmes, amb l'afegit que seria una cicatriu per una banda diferent de la comarca, és a dir, tornar a trinxar més territori. A falta de saber el detall del traçat, tenim molts dubtes que sigui viable fer-lo passar per allà on sembla que es vol fer, al ser una zona més plagada d'habitatges, serveis i infraestructures. Sigui com sigui, el risc de tornar a posar la comarca al servei de grans infraestructures que responen a interessos aliens hi és i, per tant, caldrà estar alerta.