Reportatge

El ‘com’, cada vegada més important

El sector de l’oli a les Garrigues fa una aposta creixent per envasos selectes, que milloren la conservació del producte i la seua presentació i posada en valor.

El sector de l'oli a les Garrigues fa una aposta creixent per envasos selectes, que milloren la conservació del producte i la seua presentació i posada en valor. Ampolles opaques, dissenys atractius, edicions limitades, que arriben tant als punts de venda habituals com a mercats gurmet i concursos internacionals. 

El què és ben clar: fer un oli d'oliva verge extra de qualitat excel·lent. El com, i aquí ens referim a com es ven, ja no ho és tant i les estratègies són múltiples. Sembla clar, això sí, que tots els productors preferirien vendre'l al detall, envasat i al preu que toca, però la realitat no sempre va per aquí, sobretot en grans produccions. D'un temps ençà, l'aposta per una presentació acurada del producte, amb envasos que en garanteixen una conservació òptima i amb dissenys atractius va guanyant terreny, tant entre els molins particulars, on ja era habitual, com entre les cooperatives, que també van fent forat en el món gurmet.


(foto: Xavi Miguella)

Aniversaris i premis
Una de les ocasions per fer alguna cosa diferent en la presentació del producte són les efemèrides o esdeveniments institucionals rellevants. Va ser el cas, per exemple, de l'edició limitada d'una ampolla d'oli especial que va fer l'Espai Macià, de l'Ajuntament de les Borges, l'abril del 2011 amb motiu del 80è aniversari de la proclamació de la República catalana, coincidint amb la inauguració de l'equipament. Aquell any va néixer, també, l'ampolla 1921, de la cooperativa de Bellaguarda, per commemorar els 90 anys de la fundació de l'entitat. La cooperativa havia estat un temps guanyant premis amb un oli molt seleccionat, collit en una època diferent i mòlt de forma diferent, i va voler donar-li valor afegit. Passat el 2011, la particular ampolla negra, opaca per preservar de la llum, ha anat tenint recorregut fins avui, a prop ja del centenari, en formats de 250 i 500 ml, envasant sempre aquest oli excepcional. 

És per commemorar el centenari, precisament, que la cooperativa de l'Albi acaba de treure l'oli Nit, també diferent de l'habitual, de collita nocturna. L'ampolla, de 500 ml i unes 2.500 unitats, també és opaca i combina aquesta idea innovadora amb el primer segell que va tindre la cooperativa. A Juncosa, on també celebren el centenari aquest 2019, s'està a punt de treure un nou oli amb un nou envàs, del qual es vol mantenir la sorpresa fins a la presentació pública. Tindrà una producció d'entre 2.000 i 4.000 litres i estarà enfocat al mercat gurmet. Com a Bellaguarda, hi ha tingut a veure l'obtenció de premis internacionals, com una medalla d'or a París i una de bronze a Pequín [v. SomGarrigues, 479] i la nova ampolla ha de servir per anar a nous premis amb una presentació atractiva.

A Alcanó no estan de centenari encara, però l'entrada a Fruits de Ponent, grup cooperatiu constituït el 1992, va servir el 2017 per fer també un oli de 25è aniversari, inicialment amb una caixa de fusta feta per la fundació Ilersis d'integració de persones amb discapacitat. Aquest Or de Ponent prèmium ha tingut continuïtat però amb capsa de cartró, que n'abarateix el cost i, per tant, pot abastar més públic.

Sense ser productors, però lligant amb aquella idea d'oli institucional de l'Espai Macià, el Centre de la Cultura de l'Oli de la Granadella (CCOC) té també un oli propi, amb dues ampolles opaques, d'edició limitada a unes 400 ampolles, numerades, amb dos tipus d'oli prèmium diferents i acompanyades d'un fulletó amb el perfil organolèptic i el maridatge adequat. En aquest cas, el disseny és fruit d'una formació que va fer la Paeria de Lleida per a nous dissenyadors i que, en lloc de desar els dissenys en un calaix, el CCOC va decidir posar-los en pràctica. La idea és treure'n noves edicions cada any amb colors diferents.

Distinció entre particulars
Els molins o marques particulars garriguenques, amb produccions més limitades, sempre han buscat un nínxol en el món gurmet i són pioners a comercialitzar olis en formats aptes com a regal. I és que els obsequis d'alimentació són cada vegada més freqüents. Un dels veterans és Veà, de Sarroca, que entre els seus productes compta amb el Quincentenary, la joia de la corona de la casa, que commemora el 500 aniversari del viatge de Colom a Amèrica amb un oli d'oliveres que també tenen 500 anys. Ve amb un packaging semblant al del whisky i enfocat a un mercat molt exclusiu.

Un altre particular amb temps de rodatge és Molí dels Torms, amb la marca Olicatessen, que des de fa un parell d'anys disposa d'un estoig d'olis aromatitzats en llaunes de 250 ml; o Oleum Flumen, de Vinaixa, també ecològic, amb els envasos dels olis Finca o Ninou. Al Soleràs, l'empresa familiar Soleil va començar a fer un prèmium de collita avançada fa uns quatre anys i no era qüestió de barrejar-lo amb el convencional. D'aquí neix la seua ampolla rodona i plana i, des del 2017, el Finoli, la versió eco, amb ampolla opaca de 500 ml. D'altra banda, Soleil ha estat pioner a treure oli en bag-in-box, que segons l'empresa conservaria encara millor el producte, una opció que està valorantla cooperativa de Juncosa. També el 2017 és quan neix l'eco de Raig d'Arbeca i opta per ampolla opaca, en aquest cas de color blau, d'unes 2.000 unitats. I de color blau i opaca és l'ampolla de 9Segons, també d'Arbeca, que va per la tercera collita, amb unes 3.000 unitats anuals. En molts casos, a més de l'opacitat per evitar la llum, s'inclou una capsa que eviti el moviment de l'ampolla i, per tant, garanteixi que arribi en les mateixes condicions al poble del costat o a l'altra punta de món.

Selecció de la selecció
Fa tot just unes setmanes es donava a conèixer Suo Tempore, el treball conjunt -i poc habitual- del món particular i el cooperatiu, concretament de Soleil, Raig d'Arbeca, 9Segons i la cooperativa de la Granadella. Neix del Clúster de l'Oli de Catalunya [v. SomGarrigues, 430] per crear una marca paraigua, seguint un model de la Toscana, de manera que cada un d'aquests actors pot envasar també amb la marca Suo Tempore; prèviament, es presenten els olis a l'IRTA, que en valida la qualitat i estableix quins passen i quins no per poder-se envasar amb la marca, i el més ben valorat és el que es presenta a concursos internacionals.

La llauna també es fa un lloc
A banda de les ampolles selectes, moltes marques envasen també amb llauna, més bona conservadora que el plàstic o el vidre transparent; entre els qui també tenen garrafa, de fet, estan intentant abandonar-la. La llauna també s'està introduint a cooperatives, com les d'Arbeca, Juncosa, l'Albi, el Cogul o Bellaguarda, que acaba de treure una llauna negra de 3 l amb l'oli 1921 i el posa, així, a l'abast de més clients.

'Espais d'oli'
En paral·lel a l'avenç en el disseny dels envasos, han anat sorgint a les Garrigues espais on fer tastos i/o presentacions del producte, tant públics com privats, com el mateix Centre de la Cultura de l'Oli a la Granadella, l'espai Cèsar Martinell a la cooperativa d'Arbeca, la botiga Raig d'Arbeca, La Bodega, l'Espai Macià o l'agrobotiga de Sant Isidre a les Borges, així com experiències turístiques amb l'oli i el procés d'elaboració com a element central.

Renovació de webs

La posada en valor del producte sol anar acompanyada d'una política comunicativa atractiva. De poc serveix cuidar molt la presentació i el disseny d'un oli i un envàs si el material de difusió o l'aparador que és Internet, no s'hi correspon. En aquest sentit, marques i molins privats a banda, moltes cooperatives han modernitzat i actualitzat les seues webs, introduint-hi en alguns casos la compra online o millorant-ne la visualització i navegació en els que ja hi era i sent més dinàmics a les xarxes socials.

Durant el 2018 s'han fet noves, per exemple, les webs de les cooperatives de Castelldans, l'Albi, l'Albagés i el Cogul, que han confiat en estudis professionals de disseny per dotar-se d'una imatge més moderna i una navegació adaptable a diferents suports, com els telèfons mòbils o les tauletes. Altres ja van fer l'aposta fa tres o quatre anys i cada vegada són menys les que mantenen un aparador obsolet.