El diputat d’En Comú Podem per Lleida, Jaume Moya, i la senadora de Catalunya Sí Que Es Pot (CSQEP) pel mateix grup, Sara Vilà, portaran la reivindicació de l’alliberament del peatge de l’autopista AP-2 entre Lleida i Montblanc a les cambres de Madrid i al Parlament de Catalunya. Així ho han comunicat aquest dilluns, 1 de febrer, després de reunir-se amb membres de la Comissió d’Infraestructures de l’Ateneu Popular Garriguenc i el col•lectiu Conca22 a les Borges Blanques.
Moya i Vilà han anunciat que iniciaran “una ofensiva a totes les institucions on ECP i CSQP tenen representació per rebutjar el projecte de l'autovia i defensar l'alliberament del peatge de l'AP-2”, ja que entenen que es tracta d’una "solució més ràpida, econòmica, eficient, social i ecològica per acabar amb el degoteig de morts de la N-2420”.
Per aquestes formacions, l'alliberament de l'autopista és “absolutament viable, ja que el volum de vehicles que rep diàriament és molt més baix del que pot assumir, en contra del que passa amb l’N-240 i l'A-2”. En aquest sentit, Jaume Moya lamenta que “una evidència tan gran no es tingui en compte alhora de prendre aquesta decisió, que salvaria vides”.
Un altre factor a tenir en compte, expliquen, és la fi de la concessió de l'autopista a Abertis: “amb un contracte que finalitza el 2021, un dels arguments favorables a l'alliberament és que el seu cost seria inferior als 100 milions d'euros, mentre que la construcció d'una nova autovia costaria més del doble”. A més d'aquesta quantia, la senadora Sara Vilà assenyala que “l'impacte mediambiental i geogràfic d'aquesta obra tindria greus conseqüències per al sector agrícola, perquè trinxaria una bona part de l'Horta de Lleida i malmetria zones mediambientalment protegides”.
L’anunci es produeix el mateix dia que els alcaldes de les Borges i de Juneda, acompanyats dels senadors i el diputat de Democràcia i Llibertat per Lleida, han exigit també l’alliberament del peatge de l’AP-2 entre Lleida i Montblanc, en aquest cas “mentre no es resolguin els problemes a l'N-240". La setmana passada, a més, l'Ateneu Popular Garriguenc i Conca22, entitats partidàries del rescat, van demanar que s'aixequessin les barreres del peatge "almenys mentre durin les obres de la rotonda de Margalef".