CARRETERES

La Generalitat es marca com a prioritat allargar la desviació bonificada de camions fins a Lleida-Soses

El secretari d'Infrastructures i Mobilitat, Isidre Gavín, confirma a una dotzena d'alcaldes reunits a les Borges que està negociant la mesura amb l'Estat, a qui exigeix també la construcció de les rotondes de Juneda.

(foto: Aj. Borges)

El secretari d’Infrastructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, es va reunir ahir dilluns a les Borges amb la plataforma Prou Morts a l’N-240, i va confirmar que la “prioritat absoluta” del Govern en les negociacions amb l’Estat espanyol quant a reduir la sinistralitat a la carretera N-240 és allargar el tram de desviació bonificada de camions fins a Lleida-Soses, ja que actualment només s’aplica entre Montblanc i les Borges Blanques. “És el més ràpid i el més senzill”, va dir Gavín, que va recordar els bons resultats que la mesura ha donat allà on és vigent.

Des de l’entrada en vigor de la desviació entre Montblanc i les Borges, diverses entitats i partits, agrupats en la plataforma Rescap-2, reclamen que s’allargui fins a Lleida-Soses

Rotondes de Juneda
L’altra gran prioritat, segons el secretari, és que el govern espanyol construeixi les tres rotondes que hi ha pendents des de fa anys al pas de l’N-240 per Juneda i que estan pressupostades de fa anys. “Mentrestant, són una mesura fàcil de fer”, va dir Gavín. El juny del 2017, de fet, l’aleshores secretari d’Infrastructures del Ministeri de Foment, Manuel Niño, es va comprometre a licitar les obres al llarg d’aquell any, cosa que no va acabar succeint. 

Els camions no hauran de retrocedir
Al sortir de la reunió amb els alcaldes, Isidre Gavín va confirmar que a partir de demà es farà efectiva la mesura anunciada fa uns dies per la Generalitat segons la qual els camions que ara no poden circular per l’N-240 entre Montblanc i les Borges no hauran de retrocedir en la càrrega i descàrrega. Fins ara, si un vehicle pesant havia de fer una operació en un alguna zona dins del tram prohibit, havia de tornar al punt anterior d’accés a l’AP-2 en lloc de poder continuar la marxa fins al següent.

Mig termini
A banda d’allargar la desviació fins a Lleida i de construir les rotondes, Gavín va explicar que l’aposta de la Generalitat per solucionar definitivament la sinistralitat i la connexió ràpida entre Lleida i Tarragona passa per desdoblar l’N-240 entre Lleida i les Borges i aplicar el sistema de vinyeta per a l’autopista AP-2. En aquest sentit, va avançar que s’està a punt de crear un grup de treball al Parlament per valorar la vinyeta. Així mateix, el secretari va apuntar la necessitat que, un cop alliberada l’autopista el 2021 i construït el desdoblament, es faci un enllaç entre les dues vies d’alta capacitat.

Més d’un any sense reunir-se
La reunió d’ahir era la primera de la plataforma Prou Morts a l’N-240 des del setembre del 2017, quan l’aleshores conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va venir a les Borges. Tot i que, entremig, hi va haver l’anunci, a l’agost, de la desviació bonificada de camions entre Montblanc i les Borges, la seva entrada en vigor al setembre i les protestes dels transportistes a l’octubre, l’alcalde de les Borges i portaveu del col·lectiu, Enric Mir, va justificar la no convocatòria de reunions per l’existència d’un estudi del volum de trànsit de l’N-240 que té un termini de dos anys i l’aplicació de l’article 155, que “va bloquejar tot tipus d’actuació al territori”. “No tenia sentit reunir-nos si no podíem fer cap proposta”.

No obstant això, Mir sí que ha fet propostes en aquest temps, en nom de la plataforma, com la de demanar la gratuïtat del peatge per als turismes de residents a les Garrigues o exigir al departament d’Economia de la Generalitat que es fes càrrec d’un augment de la bonificació als camions, mesura que el mateix Gavín va descartar ahir que estés sobre la taula.