CARRETERES

El conseller Calvet anuncia un principi d'acord amb Foment per allargar el desviament de camions fins a Lleida

Des del setembre passat només s’aplicava del Pla de Santa Maria a les Borges, tot i la insistència d’alguns alcaldes, entitats i partits d’allargar la mesura fins a Lleida/Soses.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha anunciat avui, en el marc dels actes de commemoració del centenari de la cooperativa de Juncosa, un principi d'acord amb el Ministeri de Foment per a allargar el desviament obligatori, amb bonificacions al peatge, de vehicles pesants de l'N-240 a l’AP-2 fins a Lleida. Ara, la mesura només és vigent entre el Pla de Santa Maria i les Borges Blanques.

El conseller ha explicat que el Departament ha estat treballant per corregir la mesura perquè "amb el pas dels mesos hem observat que era insuficient, ja que havíem induït un increment de camions entre les Borges Blanques i Lleida, i actualment hi ha 2.000 camions d'intensitat mitjana diària". El conseller ha assegurat que "l'habilitació del tram entre Montblanc i Lleida la podrem fer al llarg dels propers mesos, perquè requereix acords de Govern, de concessionàries i del Servei Català de Trànsit".

Calvet ha remarcat que "no es tracta d'una mesura definitiva" i ha insistit que "el que és essencial és que es continua treballant en la millora de l'N-240". En aquest sentit, ha recordat un seguit de rotondes pendents d'execució a l'alçada de Juneda, "que facilitaran la seguretat a l’N-240 i faran d'efecte barrera perquè el desviament cap a l'autopista sigui més efectiu".

Mesura reclamada per entitats
L’actual desviament limitat només fins a les Borges es va anunciar el setembre del 2017. L’aleshores conseller de Territori, Josep Rull, ho va explicar en una reunió amb alcaldes a les Borges, amb la intenció de començar-lo a aplicar el gener del 2018. En aquella reunió, alcaldes com els de Tarrés i Puigverd van traslladar al conseller la importància d'allargar el tram de bonificació més enllà de les Borges, cosa que Rull va qualificar de "bon criteri" i va assegurar que es prendria en consideració, però sempre com a mesura voluntària. Segons Rull, derivar el pas de camions entre les Borges i Lleida cap a l'autopista dificultaria l'accés als polígons industrials i "generaria elements de tensió a l'economia del territori".

Amb el temps, no es van aplicar tampoc descomptes per a aquest desviament voluntari i des del setembre del 2018 només hi havia el desviament obligatori entre el Pla de Santa Maria i les Borges, deixant igual tota la resta. Des de l’estiu passat, entitats i partits que conformen la plataforma Rescap-2 demanaven que el desviament s’allargués fins a Lleida-Soses, però a l’octubre la Generalitat continuava sense fer la petició al Ministeri, que es mostrava obert a aportar els diners pels descomptes del peatge.